دوری دانشگاه غور و ترس دانشجویان از حملات تروریستی

دور بودن دانشگاه غور از مرکز شهر نگرانی‌های دانشجویان این ولایت را نسبت به حمله گروه‌ های مخالف دولت به این مرکز افزایش داده است.

این دانشجویان دلیل اصلی نگرانی شان را رفت و آمد‌های بین راه تا رسیدن به دانشگاه و همچنین نفوذ بالای گروه طالبان در اقصی نقاط این ولایت، عنوان می‌کنند.

یک تن از دانشجویان این ولایت که نخواست نامی از وی برده شود به خبرگزاری وطن24 گفت: “بعد از حمله بالای دانشگاه کابل نگرانی از حمله گروهای مخالف دولت بالای دانشگاه غور هم در بین دانشجویان افزایش یافته است.”

وی علاوه می‌کند اطراف دانشگاه بدون دیوار است و یک پوسته امنیتی که در نزدیک دانشگاه وجود دارد، هم در تامین امنیت خود ناتوان است.

او اضافه می‌کند در اطراف دانشگاه طالبان به راحتی رفت و آمد دارند و با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد که حمله بالای دانشگاه صورت نگیرد.

او همچنین از رفت و آمد ماشین‌های بی اسناد و موجودیت تهدید هر روزه از سوی طالبان نگرانی می‌کند و می‌گوید “اگر حمله شود کسی جان سالم برده نمی‌تواند.”

در همین رابطه یک تن از فعالان مدنی غور هم می‌گوید “خطر در دانشگاه غور بیشتر در دورس شبانه وجود دارد؛ چون طالبان بیشتر حملات خود را در این ساعات انجام می‌دهند.

به گفته او همچنین نبود امنیت مناسب در راه‌های رفت و آمد که هر لحظه احتمال خطر حمله طالبان و یا انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای را به دنبال دارد، به این مشکلات افزوده است.

وی علاوه می‌کند در این میان حمل بانوان دانشجو توسط ماشین‌های “کاستر” تا دانشگاه، هم نگرانی در بین آنان خلق کرده و هم احتمال حمله طالبان بالای آنان را افزایش داده است.

همچنین نسیم وفا، رئیس دانشگاه غور می‌گوید: “دانشگاه غور کاملا در یک گوشه از شهر قرار گرفته و این مساله بعضی نگرانی‌ها را نسبت به حمله بالای این مرکز برای ما ایجاد کرده است.”

وی یادآور می‌شود تا کنون این دانشگاه از سوی هیچ گروهی به صورت علنی تهدید نشده است ولی چون غور ولایت ناامنی است خطر و حمله بالای این مرکز دور از احتمال نیست.

او تصریح می‌کند اطراف دانشگاه دیوار نشده است و همچنین نیروهای امنیتی هم به صورت محدودی در تامین امنیت دانشگاه حضور دارد؛ که این مساله خود بروز خطر را بیشتر می‌کند.

با این حال، مسئولان پولیس غور نسبت به امنیت دانشجویان در دانشگاه این ولایت اطمینان خاطر می‌دهند.

امیرداد پارسا، سرپرست دفتر مطبوعاتی فرماندهی پولیس غور می‌گوید: “تمام تدابیر جهت تامین امنیت دانشگاه و مراقبت از جان دانشجویان و استادان از سوی پولیس در نظر گرفته شده است.”

به بیان وی نیروهای امنیتی جهت تامین امنیت در اطراف این دانشگاه پوسته امنیتی دارند و تا کنون هیچ‌گونه تهدید در این رابطه به میان نیامده است.

ولایت غور از ولایت‌های غربی کشور می‌باشد که سالانه تعداد زیاد دانشجو در دانشگاه دولتی این ولایت جذب تحصیل می‌شوند.

این نگرانی‌ها در حالی افزایش می‌یابد که چند هفته قبل گروه داعش با حمله به دانشگاه کابل، قریب به 22 دانشجو را قربانی و نزدیک به 40 تن دیگر را زخمی کرد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.