مقاومت اسلامی و امیدواری رهبران جهان اسلام به آن

به تازگی هیئتی از علمای جهان اسلام به افغانستان سفر داشته و ضمن دیدار با مقامات مختلف حکومت، وضعیت کشور را هم بررسی کرده است.

از مهمترین دیدارهای صورت گرفته، دیدار با وزیر داخله افغانستان، سراج الدین حقانی بوده است؛ شاید این دیدار را مهمترین دیدار این هیئت با مقامات افغانستان دانست چون در محتوای مکالمات روی بروزترین حوادث و اتفاقات جهانی و منطقه‌ای گفتگو شده است.

این مباحث علاوه بر موضوعات روز افغانستان و علاقه مندی حکومت به پیوند بیشتر کشور با جهان اسلام، بر سر اصلی ترین مسئله فعلی جهان که حملات وحشیانه رژیم اشغالگر اسرائیل بر مردم فلسطین بود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت داخله امارت اسلامی، حقانی با اشاره به وضعیت فلسطین ابراز امیدواری کرد در نتیجه مقاومت فلسطینی‌ها خاک این کشور از چنگ اشغالگران آزاد خواهد شد و تأکید کرد که کمک به مردم فلسطین افتخار بزرگ مردم افغانستان خواهد بود.

این مقام ارشد حکومت افغانستان همچنین گفته مبارزه افغان‌ها با اشغالگران ثابت ساخت که هر مهاجمی به هر اندازه هم که مجهز باشد، در مقابل ایمان تاب مقاومت را ندارد.

موضع رسمی افغانستان در قبال فلسطین

امارت اسلامی پس از حملات مرگبار و بی رحمانه اسرائیل به مردم بی دفاع غزه بارها مواضع خود را اعلان کرده است؛ مواضعی که به مراتب از بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برادرانه و دین مدارانه تر نسبت به فلسطین بوده است؛ در دیدار اخیر با هیئت علمای جهان اسلام هم این اعلان مواضع به صورت شفاف صورت گرفته است.

با اینکه آمریکا تمام قد از اسرائیل و جنایت‌هایش حمایت کرده، می‌تواند این اعلان موضع حکومت و مردم افغانستان منجر به اعمال فشارهای بیشتر آمریکا بر افغانستان از جمله تحریم‌های اقتصادی و سیاسی بیشتر شود اما همه این‌ها سبب نشد تا امارت اسلامی خود را از جرگه و بسیج عمومی که در سطح جهان اسلام در حمایت از فلسطین رخ داده، دور نگه دارد.

مقاومت

مقاومت؛ کلیدواژه ای پر زمزمه در این روزهای جهان و به خصوص کشورهای اسلامی است؛ از مهمترین نمونه های بارز مقاومت را می‌توان در برابر آمریکا در افغانستان،  در برابر داعش در سوریه و عراق، در برابر تهاجم سعودی در یمن و در برابر اسرائیل غاصب در فلسطین دانست.

آقای حقانی، وزیر داخله افغانستان بارها از واژه مقاومت در مورد مردم فلسطین یاد کرده و حتی خاطرنشان ساخته است که با مقاومت مردم فلسطین نابودی اسرائیل محقق خواهد شد.

مقاومت در قرن معاصر عمدتا به جریان‌های ضد استعماری، ضد استکباری و ضد اشغالگری غربی – صهیونیستی اطلاق می‌شود که در وضعیت فعلی جهان به داغ ترین و عملگرایانه ترین حالت خود رسیده و دارای کارنامه‌های قوی و متفاوتی می‌باشد.

اراده مقاومت در حداقل دو دهه اخیر بسیاری از سیاست‌های استکبارگرایانه را شکست داده و جبهه ضد اسلامی را عقب رانده است؛ یکی از ملموس ترین تاثیرات مقاومت را می‌توان در قرار گرفتن اسرائیل در محاصره جبهات مقاومت دانست؛ این رژیم همزمان مشغول نبرد با چندین جریان مقاومتی منطقه قرار دارد که مهلت و فرصت را برای بسیاری از نقشه‌ها و سیاست‌هایش گرفته است.

تفکر مقاومت اسلامی در ساده ترین تعریف یعنی ارتش جهانی اسلام که از ملیت‌های مختلف می‌باشند اما باوری واحد دارند؛ جبهات این ارتش از نظر فیزیکی شاید ارتباطی مستقیم با یکدیگر نداشته باشند اما رای و نظر واحد آنان بزرگترین و قوی ترین ارتش جهان را تشکیل داده است.

همین بینش و همین قدرت است که بسیاری از سران کشورها را امیدوار به این کرده است که مقاومت می‌تواند ریشه اسرائیل را در نزدیکی‌ها بخشکاند؛ فراموش نشود این همان اسرائیلی است که قریب به هشتاد سال دوام آورده و ابرقدرت‌های سابق و فعلی پشتش ایستاده‌اند و باز هم فراموش نشود که تکلیف قدرت برتر آینده جهان را هم همین مقاومت مشخص خواهد کرد.

منبع خبرگزاری وطن
توسط محمد الفت
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.