لات کوچه‌های خلوت شکست را پذیرفت

بالاخره پس از نزدیک به دو ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی همراه با تمام فراز و نشیب هایش، با میانجی گری قطر، قرار شد تا میان جنبش اصیل اسلامی و فلسطینی حماس و رژیم موقت اسرائیل آتش‌بس شکل بگیرد و ۵۰ اسرائیلی در بدل ۲۰۰ تا ۲۵۰ اسیر حماس آزاد شوند.

از هر زوایه اگر به این اتفاق نگاه شود، شکست مفتضحانه اسرائیل به چشم می‌خورد.

اول از همه طوفان الاقصی، رژیم دارای بمب هسته‌ای و تا به دندان مسلح خاور میانه که اسرائیل هست را چنان از نظر امنیتی و توان دفاعی – استخباراتی بی حیثیت کرد که حتی حامیانش از جمله انگلیس، آمریکا و چند کشور عربی که عشق صلح ابراهیمی داشتند را حیرت زده کرد.

دوما یکی دیگر از اهداف اساسی حماس از این عملیات شگفت آور و تاریخی، آزادی اسرایش که در زندان‌های رژیم اسرائیل قرار داشتند، بود؛ اسرائیل که حالا قرار است ۲۵۰ تنشان در بدل ۵۰ اسرائیلی آزاد شوند و این برد دیگری برای حماس محسوب میشود.

سوما اسرائیل پس از شکست تاریخی‌اش در عملیات طوفان الاقصی، آغاز به حملات زمینی و هوایی کرد و در ابتدا هم گفت که هدفش نابودی حماس است و به هیچ صورت مذاکره‌ای انجام نمی‌شود؛ حالا چه شده که لات کوچه‌های خلوت حاضر شده تا تبادل اسرا کند و پنج برابر دریافتی، تحویلی بدهد؟

بدون شک رژیم موقت اسرائیل حتی پس از کشت و کشتار نابرابری که اکثرا زنان و کودکان بودند، باخت دیگری را متحمل شده است.

چهارمین مورد شاید دردناک ترین رویداد برای اسرائیل کودک‌کش باشد؛ در جریان حملات هوایی و زمینی این رژیم بالغ بر ۱۴ هزار تن در غزه به شهادت رسیدند که در میانشان علاوه بر زنان و کودکان بی دفاع، داکتر، خبرنگار، معلم، کارگر و… هم حضور داشتند.

این آمار وحشت آور و جنایتکارانه که توحش اسرائیل را برای جهان نمایان ساخت، منجر به اعتراضات و تظاهرات ضد اسرائیلی در سراسر جهان، بخصوص کشورهای غیر مسلمان شد؛ کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، اسپانیا و… داغترین تجمعات علیه اسرائیل را داشتند.

اگر مردم فلسطین صاحب تمامی رسانه‌های دنیا می‌بودند و شبانه روزی در مورد اسرائیل تولید و انتشار محتوا می‌داشتند، تا به این اندازه ممکن نبود که در کشورهای حامی اسرائیل بیداری و باورهای ضد اسرائیلی به وجود بیاورند؛ اسرائیل بیشتر از طوفان الاقصی، ضربه از آگاهی جهان و دریده شدن پرده جنایت هایش خورده است؛ حتی رسانه‌های اجاره‌ای آمریکایی – انگلیسی – اسرائیلی هم که در روزهای نخست حماس را تروریست می‌خواندند، باید حیا کنند که آمار ۱۴ هزار شهادت غیر نظامیان فلسطینی توسط رژیم اسرائیل را نادیده بگیرند و ۱۴۲۶ کشته اسرائیلی در طوفان الاقصی بپردازند.

به هر روی دیگر اثری از هیمنه و قدرت امنیتی اسرائیل نیست؛ صلح ابراهیمی به خاطره‌ها پیوست و یا دست کم به تعویق طولانی مدت رسید؛ در نزد افکار عمومی جهان اسرائیل ناقض حقوق بشر است و دولت‌های حامی آن دیگر به آسانی نمی‌توانند حمایتش کنند و در نهایت هم این اسرائیل دیگر آن اسرائیل سابق نیست.

منبع خبرگزاری وطن
توسط بهروز حمید
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.