کمبود تخت مشکل جدی برای شفاخانه ولایتی غور/فعالیت‌های صحی در این ولایت با چه چالش‌هایی روبروست؟

مسئولان صحی در ولایت غور می‌گویند به دلیل افزایش روزافزون مریضان در شفاخانه ولایتی غور نیاز است ظرفیت این شفاخانه افزایش یابد.

به گفته آنان آمار مراجعه کنندگان افزایش در پی دارد و این شفاخانه با کمبود تخت‌ برای بستر مریضان مواجه است.

شفاخانه ولایتی غور دارای 150 بستر است که به دلیل نبود کلینیک‌های نسبتا قوی در دیگر مناطق غور، عمده‌ی بیماران وخیم‌ به این مرکز مراجعه می‌کنند.

این آمار در فصل‌های خزان و زمستان به دلیل دور بودن و دشوار گذار بودن مسیرهای ولایت‌های هرات و کابل افزایش نسبتا چشم‌گیری دارد.

در فصل‌های بهار و زمستان مردم غور تلاش می‌کنند تا برخی بیماران شان را برای تداوی بهتر به ولایت هرات و یا هم کابل منتقل کنند.

این شفاخانه از سال‌های گذشته هم دارای کمبودی‌هایی در چندین بخش داشته که تا کنون برطرف نشده است.

عبدالستار موفق، رئیس صحت عامه غور در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که تنها راه جلوگیری از ازدهام افزایش تعداد بسترهای شفاخانه ولایتی غور از ۱۵۰ به ۲۵۰ بستر است.

به گفته او در کنار این، جهت جلوگیری از ازدهام بیماران، سیستم کلینیک‌های مراکز ولسوالی‌ها به “DH” ارتقا یابد و بیماران بیشتری در این مکان‌ها تداوی شوند.

با این همه، جهت جلوگیری از هجوم مریضان به شفاخانه ولایتی غور، ریاست صحت عامه چهار تیم صحی سیار را در ساحات فیروزکوه ایجاد کرده و در حال انجام وظیفه می‌باشند.

از جانبی هم، رئیس صحت عامه غور می‌گوید که در حال حاضر دارو به تمامی مراکز صحی در غور فرستاده شده اما با شرایط که در حال حاضر دیده می‌شود احتمال کمبود در این بخش به صورت جدی دیده می‌شود.

او می‌گوید “در تمام مراکز صحی تا حد امکان دوا منتقل شده است اما نظر به وضعیت فعلی و سردی هوا معروقات، ادویه و بودجه کافی در دسترس نیست و اگر در این مورد توجه جدی نشود در سیستم صحت مشکلات جدی رخ خواهد داد.”

وی گفت در حال حاضر ادویه شفاخانه ولایتی غور توسط موسسات ( یونسف و WHO) اکمال شده است.

در روزهای قبل فعالان غور و شماری از رسانه‌ها از کمبود جدی دارو در این ولایت خبر داده بودند.

معضل که رئیس صحت این ولایت می‌گوید در حال حاضر برطرف شده است.

بعد از سقوط نظام قبلی و به میان آمدن اختلال در تمامی بخش‌های کشور، در ولایت غور هم مشکلات جدی به وجود آمده است.

از جمله کم شدن فعالیت‌های موسسات صحی، پرداخت نشدن معاشات کارمندان صحی، کمبود دارو و امکانات در کلینیک‌های ولسوالی‌های این ولایت و قطع بودن برق شهر فیروزکوه به دلیل نبود مواد روغنی و سوخت برای جنراتورها، از عمده مشکلات است که دامن سیستم صحی این ولایت را گرفته است.

قبل از این سازمان صحی جهان اعلام کرده بود که معاشات کارمندان صحی افغانستان را می‌پردازد ولی با این وجود تا کنون مشکلات جدی در پرداخت معاشات در ولایت غور وجود دارد.

رئیس صحت این ولایت می‌گوید که پرسونل شفاخانه ولایتی غور به مدت “هشت ماه” به این طرف نوکریوالی خویش را اخذ نکرده و همچنین پرسونل ریاست صحت عامه، شفاخانه ولایتی غور و پرسونل شفاخانه تداوی معتادین مواد مخدر هم از ماه اسد به بعد تا حال معاش اخذ نکرده‌اند.

او می‌گوید کارمندان این نهادها معاشات برج اسد خویش را دریافت کرده‌اند.

از جانبی هم، قبل از این برخی مسئولان صحی در غور از افزایش واقعات پولیو و سوء تغذیه در این ولایت نگران بودند.

محمد نظیم فضل، مسئول سرویلانس صحت عامه غور در صحبت با خبرگزاری وطن24 گفته بود که به دلیل توقف روند واکسیناسیون پولیو و همچنین افزایش بی‌پیشینه فقر در غور کودکان زیادی در معرض خطر قرار دارند.

به گفته او در صورت عدم توجه موسسات کمک‌کننده صحی و آغاز نشدن کمپاین پولیو و سرخکان در این ولایت، احتمال بروز فاجعه در زمستان پیش‌رو دور از انتظار نیست.

همچنین ملا محمود، مسئول شفاخانه ولایتی غور می‌گوید که از اوایل سال جاری تا اول برج سنبله 17 کودک در غور به دلیل سوء تغذیه جان باختند.

او گفته بود در این مدت 289 کودک بستری شده بودند که 17 کودک از این میان جان باختند.

با این همه، قرار است روند واکسیناسیون پولیو در روزهای پیش‌رو در غرب افغانستان از جمله غور آغاز شود.

مقامات امارت اسلامی به تمام نیروهای شان هدایت داده تا در تطبیق این پروسه با نهادهای صحی همکاری کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.