سطح جدید همکاری‌ها میان سکتور خصوصی افغانستان و ترکمنستان آغاز شد

امضای دست‌کم 13 قرارداد و تفاهم‌نامه تجاری میان سکتور خصوصی افغانستان و ترکمنستان با حضور سرپرست وزارت تجارت افغانستان و هیئت اقتصادی ترکمنستان در هرات به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری طون24، سرپرست وزارت تجارت افغانستان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه‌ها گفت که بعد از ماه‌ها گفتگو میان مقامات دو کشور این فرصت فراهم شد و این گام آغازی برای توسعه تجارت بین دو کشور است.

نورالدین عزیزی، در ادامه تاکیدت کرد که تلاش‌ها برای اعتمادسازی مثبت بوده و در حال حاضر سطح روابط تجاری و دیپلماسی میان افغانستان و ترکمنستان بالا است که این خود فرصت توسعه روابط تجاری ار بیش از گذشته کرده است.

«افغانستان در حال حاضر از ظرفیت خوبی برخوردار است و امضای 13 قرارداد و تفام‌نامه بعد از سفر چند روزه هیئت ترکمنستانی به هرات در واقع یک آغاز آزمایشی و نمونه‌ای بود.

سطح داد و ستد و مخصوصا صادرات تولیدات داخلی افغانستان در آینده به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت.»

عزیزی با توجه به کیفیت کالاها در بازار جهانی گفت که از تاجران افغانستان انتظار می‌رود بهترین تولیدات که منطبق با شرایط روز جهانی است را به بازارهای هدف در ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه اسال کنند و با استفاده از فرصت اعتمادسازی به وجود آمده، جهش اقتصادی را قدرت بیشتری دهند.

مسئول اتاق صنعت ترکمنستان نیز گفت که این کشور تمایل جدی بر واردات تولیدات افغانستان دارد و از هر فرصتی برای توسعه تجارت بین دو کشور استقبال می‌کند.

نوکر قلی اتاقلی اف، رئیس اتحادیه صعنت‌کاران ترکمنستان که در امضای تفاهم‌نامه‌‌های همکاری با سکتور خصوصی هرات گفت که سفر روزه شان به هرات پردست‌آورد بود و آنان علاقه‌مندی ویژه به تولیدات شهرک صنعتی هرات دارد.

«ما از هر فرصت برای توسعه تجارت با افغانستان استفاده می‌کنیم و طبق سیاست بی‌طرفی سیاسی در بخش اقتصادی نیز بدون دخالت در تلاش گسترش همکاری‌ها هستیم.»

محمد یونس قاضی‌زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نیز گفت که فرصت به میان آمده برای تاجران هرات و افغانستان در واقع یک حرکت مهم و ارزشمند به جلو است و حکومت و سرمایه‌گذران مشترکا از این فرصت استفاده بهینه خواهند کرد.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات نیز گفت که آماده است این فرصت ارزشمند را برای رشد اقتصاد کشور استفاده کرده و برای آبادی افغانستان و مطرح شدن آن در سطح منطقه و جهان کار خواهد شد.

این قراردادها بعد از نشست‌های متعدد هیئت‌های افغانی و ترکمنستانی به امضا می‌رسد.

سران حکومت سرپرست می‌گویند زمینه سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم است و عزم جدی بر گسترش روابط با کشورهای منطقه وجود دارد.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.