کاهش نسبی فروشات سولر در بازارهای هرات

فروش سولرهای آفتابی برای تولید برق و استفاده در زمین‌های زراعتی در چند سال اخیر در افغانستان رواج یافته است.

این روند باعث شده سهولت‌های خوبی در آب یاری زمین‌های زراعتی، گل‌خانه‌ها و تولید برق برای محو تاریکی در دوردست‌ها به میان بیاید.

با این وجود، افزیش فروش سولر در سال‌های گذشته باعث شده خطرات حُفر چاه‌های خودسر و هدر رفتن آب‌های شیرین هم زیاد شود.

فروشندگان سولر در ولایت هرات می‌گویند که در سال روان فروشات آنان به دلیل ممنوعیت حُفر چاه‌های عمیق در برخی ولسوالی‌ها کاهش یافته است.

محمد سعیدی، فروشنده سولر در جاده بهزاد هرات به خبرگزرای وطن24 می‌گوید:«امسال فروش کم‌تر شده چون حکومت کندن چاه‌های عمیق را در خیلی از ولسوالی‌ها ممنوع کرده است».

او علاوه می‌کند که با وجود کاهش فروشات، بازهم مردم روستاها و ولسوالی‌ها مراجعه کنندگان اصلی برای خرید سولر هستند و عمدتا هم برای تولید برق در خانه‌ها استفاده می‌کنند.

جمعه‌خان، فروشنده دیگر سولر در هرات می‌گوید که سهولت‌های خوبی برای مردم با افزایش واردات سولر به کشور به میان آمده است و کسب و کار آنان هم در این زمینه رضایت بخش بوده است.

با این حال، کشاورزان هرات و باشندگان ولسوالی‌های هرات می‌گویند که برخلاف گذشته حالا بیشتر کارهای آنان با سولر صورت می‌گیرد.

محمد نورزی، باشنده ولسوالی گلران هرات می‌گوید: «ما از چند سال به این طرف در آب یاری زمین‌ها و هم‌چنین تولید برق در خانه از سولر استفاده کردیم و حالا مشکلات گذشته را کم‌تر داریم».

وی می‌افزاید که در ولسوالی گلران تنها در مرکز ولسوالی برق است و مردم اطراف مجبور اند دست به خرید سولر و دیگر وسایل بزنند.

او علاوه می‌کند که استفاده درست از سولر می‌تواند کمک زیادی در افزایش تولیدات زراعتی کشاورزان کند.

این همه درحالی است که هم‌چنان نگرانی‌ها از کاهش آب‌های زیر زمینی در هرات بالا است.

مسئولان حوزه دریایی هریرود – مرغاب از آغاز سال جدید خورشیدی، حفر چاه‌های عمیق را در ساحات مختلف هرات ممنوع اعلان کردند.

آنان دلیل این اقدام را کمک به حفاظت از منابع زیر زمینی آب گفتند.

هم‌چنین ریاست زراعت هرات گفته که جلوی کشت «شالی» برنج را هم در بخش‌های از هرات به دلیل مصرف بالای آب گرفته است. در این زمینه مسئولان این اداره با کشاورزان صحبت کردند و برخی اقدامات روی دست گرفته شده است.

عکس از وطن24:


خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.