نگرانی ها از کاهش بارش برف؛ تهدید بزرگ خشک‌سالی برای کشاورزان افغانستان در سال آینده

کارشناسان معتقدند که افغانستان تا اواسط ماه جنوری تقریباً هیچ بارش برفی نداشته است، که نشانه جدیدی از تلفات سنگین گرمایش جهانی در این کشور است که معمولاً به زمستان های سخت شناسایی شده است.

سطح بسیار کم باران در کشوری که به شدت به زراعت متکی است، بسیاری از کشاورزان را مجبور به تأخیر در کاشت محصولات کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، روح الله امین، رئیس تغییرات اقلیمی نهاد ملی حفاظت از محیط زیست (NEPA) در صحبت با رسانه‌ها گفت: «در سال های گذشته تا ماه جنوری، باران و برف زیادی داشتیم».

اما او گفت: «اکنون ما اصلاً هیچ چیز کافی نداریم. این وضعیت بسیار نگران‌کننده است، زیرا ممکن است خشکسالی‌های جدی در آینده رخ دهد و فشار زیادی بر معیشت و بخش اقتصادی ما وارد کند».

به گفته سازمان ملل متحد، افغانستان در سومین سال خشکسالی خود یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی است.

آقای امین گفت، کمبود برف را کارشناسان در ماه دسمبر پیش‌بینی کرده‌ بودند، برفی که مقدار آب لازم را در فصل تابستان تامین می کند.

این درحالیست که اعضای سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (فائو) در روزهای اخیر بر فراز این کشور پرواز کردند و از ولایت هلمند به کابل رفتند.

رابرت کلایور، سخنگوی فائو گفت: «در تمام کوه‌ها اصلا برف نباریده است».

به گفته امین، زارعین جنوب غرب کشور بیشترین آسیب را از خشکسالی می‌بینند و پس از آن زراعت پیشه گان ولایات جنوبی. اگرچه شرایط خشکه همه نقاط کشور را فراگرفته است.

با این حال، کشاورزان افغانستان هم از خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی در کشور ابراز نگرانی کردند و آنان تایید کردند که به دلیل عدم ریزش باران و برف کشت محصولات خود را در این فصل به عقب انداخته‌‌اند.

آنان از حکومت می‌خواهند برای مقابله به این بحران برنامه‌های بنیادی راه اندازی کنند.

مسئولان وزارت زراعت کشور هم کاهش حاصلات زراعتی به دلیل خشک‌سالی را تایید می‌کنند و برای بیرون رفت از این بحران برنامه‌های توزیع بذر اصلاح شده، سمینارهای آموزشی و توزیع لوازم کشاورزی را روی دست گرفتند.

همچنین در نشست‌های که مقامات حکومتی با موسسات داشتند، تاکید بر راه اندازی پروژه‌های زراعت مطابق با شرایط کشاورزی و تغییرات اقلیمی در افغانستان کردند.

 

منبع خبرگزاری وطن
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.