ماموریت برای جنایت؛ واکنش‌ها به خاطرات شاهزاده انگلیس که به قتل 25 تن در افغانستان اعتراف کرد

انس حقانی سرپرست وزارت داخله افغانستان در مقابل اظهارت شاهزاده انگلیس واکنش نشان داده و آن را جنایات جنگی خطاب کرده است.

شاهزاده هری دوک ساسکس، در کتاب جدیدش مدعی شده که وی در طول ماموریتش در افغانستان 25 تن را که آنان را به دانه‌های شطرنج تشبیه کرده،  کشته است.

او در این کتاب برخی حقایق دیگری هم بر ملا ساخته است، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

خبرگزاری وطن24 – به نقل از رسانه‌های بین‌المللی، انس حقانی، سرپرست وزارت داخله افغانستان روز جمعه به بخشی از کتاب شاهزاده هری که در آن به کشتن «25 طالب» همانند برداشتن مهره‌هایی از صفحه شطرنج اشاره داشت، به شدت انتقاد کرد.

او ضمن متهم کردن شاهزاده هری به «جنایت جنگی» خطاب به وی گفت: «آقای هری! آنهایی که شما کشتید مهره‌های شطرنج نبودند، بلکه انسانهایی بودند که خانواده داشتند.»

این مقام سپس یادآور شد: «اما حقیقت همان است که شما می گویید: مردم بی گناه ما برای سربازان شما و برای رهبران نظامی و سیاسی شما مانند مهره‌های شطرنج بودند.»

انس حقانی در ادامه با کنایه گفت: «من انتظار ندارم که دیوان کیفری بین‌المللی، شما را احضار کند یا فعالان حقوق بشر شما را محکوم کنند، زیرا آن‌ها برای شما کر و کورند. اما امیدوارم این جنایات در تاریخ بشریت به یادگار بماند.»

وی در پایان خطاب به شاهزاده هری افزود: «اما با همه این‌ها، شما در این بازی شکست خوردید.»

با این همه، شاهزاده هری دو مرتبه به عنوان سرباز به افغانستان آمده است.

این شاهزاده بعد از جدایی از خانواده سلطنتی در امریکا به زندگی خود ادامه داده و در مرتبه دوم ماموریتش که به عنوان خلبان بالگرد نظامی بوده مدعی شده 25 تن را کشته است.

او در این کتاب اظهار کرده: «نه به کاری که کردم شرمنده و نه به آن افتخار می‌کنم.»

کتاب خاطرات شاهزاده هری قرار است در هفته آینده به صورت رسمی منتشر شود.

این اظهارات شاهزاده انگلیسی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی هم داشته است.

شبکه سلتنطی بی‌بی‌سی با ادبیات نسبتا تطهیر کننده و با چشم پوشی از اکثر جنایت‌های سربازان انگلیس در افغانستان این اقدام را برای ارتش این کشور مایه‌ای تاسف خوانده است.

کارشناسان رسانه‌ای به این باورند که رسانه‌های دولتی انگلیس و غرب درصدد این است تا بدون درنظر گرفتن تمامی جنایت‌های بیست ساله‌ای سربازان ناتو در افغانستان با نوشتن چند گزارش تطهیر کننده به راحتی از کنار این‌گونه موارد بگذرد.

به عقیده‌ی کارشناسان، در سال 1400 هم، زمانی که نیروهای آمریکایی 10 عضو یک خانواده از جمله 7 کودک را در میدان هوایی کابل هدف قرار دادند ادبیان شبکه‌های غربی تطهیر این عملکرد بودند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.