سایه زلزله روی معارف هرات؛ برخی مکاتب به دلیل تخریب گسترده غیرقابل استفاده شدند

سال تعلیمی جدید در هرات درحالی آغاز می‌شود که تعمیرهای برخی مکاتب در این ولایت در اثر زلزله به صورت گسترده تخریب شده است.

مدیران این مکاتب می‌گویند که در حال حاضر هیچ جایگزنی برای این تعمیرها وجود ندارد و دانش‌آموزان در سال جدید تعلیمی بلا تکلیف مانده‌اند.

لیسه رازی، در ناحیه پنجم شهر هرات یکی از این مکاتب است که به دلیل ساختمان خامه به صورت گسترده تخریب شده و غیرقابل استفاده شده است.

خانم فاضله حمیدی، آمر این مکتب در گفتگو با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که زلزله‌های پی‌هم این مکتب را که قدامت 50 ساله دارد کاملا از استفاده بیرون کرده است.

او می‌گوید انجینران معارف هرات بعد از سروی و بررسی این مکتب هرگونه استفاده از صنف‌های لیسه رازی را ممنوع اعلام کردند و در حال حاضر به دلیل آسیب‌های جدی حتی دانش‌آموزان از اطراف ساختمان آن هم رفت و آمد نمی‌کنند.

او امروز چهارشنبه، اول حمل و آغاز سال جدید تعلیمی به صحن مکتب آمده و می‌گوید که در بلا تکلیفی گیر مانده و هیچ راهی برای تدریس دانش‌آموزان ندارند. «چوکی انتقال دادن و نشستن در سایه‌ای درخت روند درس و ساعت‌های درسی را کاملا مختل می‌کند که متاسفانه این رویکرد در حال حاضر تنها گزینه برای ادامه دادن است.»

او تاکید می‌کند که ریاست معارف تلاش‌های کرده اما هنوز روند بازسازی این مکتب آغاز نشده است. وی ادامه این روند را چالش جدی برای درس و تعلیم دانش‌آموزان می‌دانند.

از سویی‌هم، خانم شمس، سرمعلم این مکتب نیز می‌گوید که از تعمیر هیچ استفاده‌ی صورت نمی‌گیرد. «ما برای ادامه درس حاضر هستیم با خیمه هم سپری کنیم. اگر کسی، نهادی و یا معارف خیمه در اختیار آنان قرار دهند می‌توانند برای مدتی درس و تعلیم را از آنجا پیش ببرند.»

عایشه صدیقی، دانش‌آموز صنف ششم این مکتب نیز با نگرانی می‌گوید که ترس و دلهوره او را تحت تاثیر قرار داده و نگران است که درس آنها کاملا از این لیسه منتقل کند.

وی می‌گوید که امیدوار است که امارت اسلامی راه حلی برای تعمیر این مکتب پیدا کند.

با این حال، ریاست معارف در همایش آغاز سال جدید تعلیمی می‌گوید که به روی رفع تمامی چالش‌ها کار جریان دارد.

مولوی رحمت‌الله جابر، رئیس معارف هرات گفت: «تقریبا 400 مکتب در ایام زلزله در هرات آسیب دیده که از این میان برخی از این مکتب‌ها آسیب جدی دیده‌اند.»

او علاوه کرد که در تلاش است تا تعمیر این مکتب‌ها بازسازی و زمینه تعلیم و تربیه دانش‌آموزان هم‌چنان فراهم باشد.

امروز چهارشنبه، اول حمل 1403 آغاز سال تعلیمی جدید در سراسر کشور است.

وزارت معارف بر حمایت از رشد معارف و فراهم ساختن زمینه آموزش برای تمامی کودکان در کشور تاکید کرده است.

 

 

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.