در مورد خط آهن هرات – خواف؛ خط ریلی که احیاء کننده جاده ابریشم است

مسیر خط آهن هرات – خواف نوید بخش رونق و توسعه اقتصادی برای افغانستان و کشورهای منطقه است که از این طریق افغانستان به کشور ایران و اروپا وصل می‌گردد.

راه‌آهن هرات – خواف در توسعه منطقه نقش مستقیم دارد که سبب تکمیل و توسعه شبکه خط آهن کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اکو، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی دارد.

همچنین موجب احیای “جاده ابریشم” از طریق ریلی و اتصال خط‌ آهن چین از طریق افغانستان به ایران و در ادامه به کشورهای اروپایی می‌شود.

در سال 1399 حسن روحانی و محمد اشرف غنی، روئسای جمهور ایران و افغانستان، در مراسمی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد اولین خط آهن میان این دو کشور را افتتاح کردند. پروژه ساخت این خط آهن از ایران در سال ۱۳۸۶ و در خاک افغانستان در سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود. طول این خط آهن ۲۲۵ کیلومتر است.

این راه‌آهن در چهار بخش که سه قطعه آن تا کنون تکمیل شده و قطعه آخر قرار است کار ساخت آن به زودی آغاز شود.

دو بخش از چهار بخش این خط ریلی در خاک ایران و دو بخش دیگر در خاک افغانستان قرار دارد.

قطعه اول از خواف تا سنگان ایران و قطعه دوم از سنگان تا مرز چاه سرخ است که طول هردو قطعه ۷۶ کیلومترمی‌باشد. قطعه سوم ۶۲ کیلومتر است که از چاه سرخ تا منطقه روزنک هرات امتداد می‌یابد.

قطعه چهارم که به طول بیش از ۸۰ کیلومتر است از روزنک تا شهرک صنعتی هرات می‌باشد.

اولین محموله تجاری از خط آهن هرات – خواف به صورت آزمایشی در سال ۱۳۹۹ از ایران بارگیری و وارد خاک افغانستان در ایستگاه روزنک هرات شد.

اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران، همچنین اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا) و کریدور بین المللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا) و همچنین اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) از جمله ابعاد و مزایای بین‌اللملی برای افغانستان می‌باشد.

بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان ایستگاه روزنک مورد دستبرد قرار گرفت و برخی مسیرها در قطعه سوم این راه آهن آسیب دید.

با این حال در دو سال گذشته این مشکلات برطرف شده و اولین قطار آزمایش هم از سوی کشور ایران به ایستگاه روزنک هرات  رسید.

حالا قرار است امروز، سه‌شنبه (20 سرطان) روند انتقال کالا از این مسیر به صورت رسمی بین دو کشور افتتاح شود.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.