آغاز روند انتقال کالاهای تجارتی میان افغانستان و ایران با خط آهن هرات – خواف

روند انتقال کالاهای تجارتی میان افغانستان و ایران از خط راه آهن هرات – خواف امروز سه‌شنبه (20 سرطان) به صورت رسمی با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در مراسم افتتاحی خط آهن هرات – خواف گفت: «سطح همکاری بین افغانستان و ایران نشان دهنده روابط عمیق میان این دو کشور است».

او تاکید کرد که امارت اسلامی خواستار توسعه روابط گسترده با ایران به عنوان کشور دوست و بردار است.

وی افزود که افغانستان برای توسعه روابط با ایران جدی است و به دشمن اجازه تنش و نفاق‌افگنی با این کشور را نمی‌دهد.

در همین حال، والی خراسان رضوی هم گفت نیاز است افغانستان و ایران سطح همکاری‌ها را در مدت زمان کوتاه رشد دهند.

او عنوان کرد ایران آماده هرگونه همکاری با کشور افغانستان به عنوان دوست و همسایه است.

این دو مقام هر دو ابراز کردن با آغاز روند انتقالات کالاهای تجارتی از طریق خط آهن هرات – خواف سطح روابط این دو کشور در عرصه اقتصاد بیشتر از گذشته می‌شود.

خط‌ آهن هرات – خواف، خط راه‌آهنی استاندارد است که افغانستان را از هرات در غرب کشور به بازارهای ایران و اروپا متصل می‌کند.

این راه‌آهن در چهار بخش که سه قطعه آن تا کنون تکمیل شده، و قطعه چهارم آن هم قرار است ساخته شود. دو بخش آن در خاک ایران و دو بخش در خاک افغانستان قرار دارد. از این مسیر ریلی به عنوان احیاگر جاده ابریشم ریلی یاد شده است.

این مسیر ریلی قطعه ای از مسیر راه‌گذر بین المللی شرق به غرب است و چین را از طریق ازبکستان، ‌افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل می‌کند و در کاهش هزینه‌های صادرات و باربری کالاهای چینی به اروپا نقش مهمی دارد. این مسیر ظرفیت حمل و نقل یک میلیون مسافر و حدود ۶ میلیون تن کالا را در سال دارد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.