جایگاه اقتصادی راه ابریشم/افغانستان چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

کمربند اقتصادی جاده ابریشم جدید چین را از طریق آسیای مرکزی و غرب آسیا به اروپا متصل می‌کند و علاوه بر کمربند اقتصادی جاده ابریشم، جاده ابریشم دریایی نیز تحت کنترل چین است. کمربند اقتصادی جاده ابریشم در آسیای مرکزی به شدت مورد استقبال همسایگان چین و کشورهای حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، موقعیت جغرافیایی افغانستان به ویژه برای اتصال کشورها اهمیت دارد و این موقعیت می‌تواند به وضعیت اقتصادی آسیا و اروپا کمک کند. موقعیت جغرافیایی افغانستان نقش مهمی در پر کردن شکاف بین آسیای مرکزی و جنوب آسیا و تعاملات منطقه‌ای ایفا می‌کند.

با توجه به مزایای اقتصادی پروژه راه ابریشم، افغانستان باید با مذاکرات سیاسی و فنی، جایگاه و نقش خود را در این پروژه بزرگ اقتصادی مشخص کند و دولت افغانستان این پروژه را در رأس برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد.

کمربند اقتصادی جاده ابریشم برای اولین بار توسط رئیس جمهور چین در سفر به آسیای میانه در سال ۲۰۱۳ مطرح شد و در همان سال رئیس جمهور چین در پارلمان اندونزی بیانیه‌ای ارائه کرد و به جاده ابریشم نیز اشاره کرد. “یک کمربند و یک جاده” که شامل زیرساخت‌های زمینی، هوایی و دریایی، راه آهن و شبکه‌های انتقال انرژی است، ۶۴ کشور و ۴.۵ میلیارد نفر را به هم متصل می‌کند.

در بیانیه مشترک روسای جمهور چین و افغانستان در سال ۲۰۱۴ با اشاره به کمربند اقتصادی راه ابریشم، ابراز امیدواری کردند که کمربند اقتصادی راه ابریشم نه تنها دو کشور (افغانستان و چین) را قدرتمندتر کند، بلکه این دو کشور را با دنیا وصل کند و باعث توسعه کشورهای منطقه شود.

دولت چین با بهره گیری از رایزنی‌هایی که در سال‌های اخیر با دولت افغانستان داشته است، به دنبال اجرای پروژه راه ابریشم است. این یک طرح جامع است و همه کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند در این پروژه مشارکت دارند و این پروژه محدود به چین نیست. انتظار می‌رود جاده ابریشم افغانستان را از طریق دره واخان در بدخشان به چین متصل کند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.