دسترخوان ملی در غور نیمه پهن است

منابع محلی در ولایت غور می‌گویند روند توزیع بسته‌های کمکی دسترخوان ملی در این ولایت از چند هفته به این طرف بنابر خلق مشکلات از سوی مخالفان دولت متوقف شده و تا کنون به ساحاتی اندکی این ولایت کمک رسانی شده است.

فضل الحق احسان، رئیس شورای ولایتی غور به سایت خبری وطن24 می‌گوید: “در ولسوالی‌های تولک، شهرک و لعل و سرجنگل روند توزیع کمک‌های دسترخوان ملی شروع شده بود که به صورت اساسی تطبیق نشده و فعلا بنابر دخالت گروه طالبان متوقف است.”

به گفته آقای احسان در ولسوالی لعل و سرجنگل نسبت به دو ولسوالی تولک و شهرک این روند بهتر صورت گرفته و کمک‌ها توزیع شده است.

وی اضافه می‌کند در تولک و شهرک خانواده‌های محدودی کمک دریافت کردند و با جنجالی شدن این روند بنابر جنجال خلق کردن گروه طالبان، در حال حاضر متوقف است.

همچنین یک تن از باشندگان غور به شرط افشا نشدن نامش به سایت خبری وطن24 گفت: “گروه طالبان به دولت هشدار داده تا کمک‌ها را نقدی توزیع کند اما این مساله از سوی دولت رد شده است.”

به گفته این باشنده غور این مساله باعث شده فعلا روند توزیع کمک‌های دسترخوان ملی به مردم غور متوقف شود.

با این حال، مسئولان ریاست احیا و انشاف دهات غور هم این مساله را تائید می‌کنند.

غلام غوث سلطانی، رئیس احیا و انکشاف دهات غور در صحبت با سایت خبری وطن24 می‌گوید: “روند توزیع بسته‌های دسترخوان ملی در سه ولسوالی تولک، شهرک و لعل و سرجنگل شروع شده بود که در دو ولسولی تولک و شهرک فعلا بنابر مشکلات که از سوی مخالفان دولت خلق شده متوقف می‌باشد.”

به بیان سلطانی در ولسوالی لعل و سرجنگل 70 درصد کمک‌ها توزیع شده و این روند تا توزیع کامل ادامه دارد ولی در تولک و شهرک بنابر مشکلات به وجود آمده به فیصدی کمی توزیع شده است و فعلا هم این روند متوقف است.

او اشاره به خواست طالبان از آنان به دلیل مخالفت با این روند حرفی نزد اما گفت رایزنی‌ها برای شروع مجدد این روند با طالبان در ولسوالی‌های دیگر غور و خصوصا مناطق که به صورت کامل تحت تصرف این گروه است ادامه دارد.

از سوی هم عبدالظاهر فیض‌زاده، والی ولایت غور در صحبت با سایت خبری وطن24 از دخالت طالبان مبنی بر متوقف شدن روند توزیع کمک‌های دسترخوان ملی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

فیض‌زاده می‌گوید گروه طالبان همیشه با کارهای عام المنفعه و اسلامی مشکل داشته و مناطق زیادی از ولایت غور را در محاصره اقتصادی قرار داده اما نسبت به دسترخوان ملی و توقف این روند از سوی گروه طالبان هنوز “راپوری” از سوی مسئولین این پروژه به ما نرسیده است.

بحران اقتصادی در غور

بانک جهانی، براساس درخواست حکومت افغانستان وعده سپرد که در چارچوب برنامه‌ی دسترخوان ملی ۲۴۴ میلیون دالر را به هدف حمایت از خانواده‌های متضرر در جریان ویروس کرونا به افغانستان کمک کند.

با این وجود، توزیع کمک‌های دسترخوان ملی در ولایت غور که حکومت آن را یک منبع برای کاهش سطح فقر ناشی از کرونا عنوان کرده بود تا کنون مفیدیت آنچنانی نداشته است.

در کنار ضررهای ناشی از این ویروس، حالا در غور سیلاب و خسارات ناشی از آن هم بر سطح فقر مردم افزوده و باعث خلق بحران نسبی در این ولایت شده است.

باشندگان غور می‌گویند سیلاب‌های اخیر و نبود کار و شغل باعث شده بحران فقر در این ولایت در سطح بالایی افزایش یابد.

عبدالبصیر قادری، عضو شورای ولایتی غور می‌گوید: با وجود فقر فزاینده در غور سطح قیمت مواد غذایی در این ولایت بالاست و در کنار آن ضربات بالایی که سیلاب‌های اخیر به مردم وارد کرده این وضعیت را بحرانی تر کرده است.

او می‌گوید توجه اساسی اگر به این مشکل صورت نگیرد بحران‌های بدتری در پی خواهد شد.

نثار احمد کوهین، فعال مدنی در غور هم از وضعیت وخیم اقتصادی مردم در این ولایت ابراز نگرانی کرده و نبود کار در به دلیل گسترش دامنه جنگ را یک بحران بزرگ فرا‌روی مردم این ولایت قلمداد کرده بود.

اداره محلی غور این مشکلات را می‌پذیرد و می‌گوید در تلاش است تا با همکاری نهادها و موسسات همسو در توزیع کمک‌ها به بیجاشدگان و حمایت از آسیب دیگان سیلاب‌های اخیر اقدامات عملی را انجام دهد.

این اداره گفته تا کنون 1300 خانواده در اثر سیلاب به مرکز شهر فیروزکوه بیجاشده و خانه و مواشی زیادی هم از آنان تلف شده است.

دفتر والی غورافزوده تا کنون تا حد توان کمک‌های به این افراد شده اما از حکومت مرکزی می‌خواهیم برای مهار این بحران کمک‌های بیشتری به این ولایت اختصاص دهد.

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.