امید در برابر رکود برای صنعت قالین افغانستان

قالین فروشان در هرات می‌گویند فروش قالین به دلیل تحولات اخیر با رکود مواجه است اما مقامات حکومتی برای رشد دوباره این صنعت نوید می‌دهند.

محمدرسول فایق، مسئول اتحادیه قالین فروشان در حوزه غرب به خبرگزاری وطن24 گفت: “به دلیل تحولات اخیر و شرایط بد اقتصادی صنعت قالین رکود کرده است.”

از سویی عدم توان خرید مواد اولیه توسط تاجران و قالین بافان و در سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی امریکا باعث رکود تولیدات قالین در افغانستان شده است.

مسئول اتحادیه می‌گوید بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی جلساتی در مورد صنایع دستی به ویژه صنعت قالین با مسئولان برگزار شده و برای رشد دوباره آن امیدواری‌هایی وجود دارد.

فایق بیان کرد در این زمینه وزیر صنعت امارت اسلامی جلساتی با کشور پاکستان و در داخل با ارگان‌های مربوط انجام داده است.

این در حالی است که قالین افغانستان به نام دیگر کشورها در جهان به فروش می‌‍‌رسد که این مسئله در دولت سابق هم مشهود بوده است.

فایق عنوان کرده که در این مورد با مسئولان صنعت و تجارت صحبت شده و قرار است اقداماتی در این زمین صورت گیرد و قالین تولید داخلی به طور رسمی به نام افغانستان صادر شود.

به گفته او در صنعت قالین بافی مهمترین چیز بازار برای فروش آن می‌باشد.

وی عنوان کرد، هم مقامات و هم قالین فروشان باید بازاریابی بهتری در عرصه قالین افغانی انجام دهند.

رنگین نورزایی یکی از قالین فروشان در ولایت هرات می‌گوید: “با اینکه تولید و فروش قالین در گذشته با رکود مواجه بوده اما در حال حاضر رشد اندکی پیداکرده است.”

نورزایی اضافه کرد در دولت سابق به دلیل فساد، قالین افغانی به نام دیگر کشورها در بازار جهانی به فروش می‌رسید.

وی از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهد که برای رشد قالین افغانستان با فروشندگان و قالین بافان همکاری و زمینه فروش را ایجاد کنند.

در همین حال، نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات گفت: “امارت اسلامی در عرصه رشد صنعت دستی به خصوص صنعت قالین اقدامات جدی روی دست دارد و از صنعت گران حمایت خواهد کرد.”

او بیان کرد با رشد صنعت قالین بافی حکومت در عرصه اقتصادی هم رشد خواهد کرد.

حقانی افزود وزارت صنعت و تجارت در این زمینه اقداماتی را روی دست دارد و امارت اسلامی در عرصه رشد و ترقی این عرصه تلاش جدی انجام خواهد داد.

با این همه، سطح تولیدات قالین در کل افغانستان حدود یک میلیون و 500 هزار متر مربع می‌باشد که 40 درصد آن را حوزه غرب تشکیل می‌دهد.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.