آگاهان: حضور رسمی افغانستان در مجامع بین‌المللی یک نیاز جدی است/ دست‌آوردهای امارت اسلامی قابل چشم‌پوشی نیست

به دنبال صحبت‌های اخیر مقامات امارت اسلامی مبنی بر تعامل سازنده جهان با افغانستان، آگاهان سیاسی و کارشناسان رسانه‌ای افغانستان می‌گویند حکومت فعلی گام‌های مهمی را برای به رسمیت شناخته شدن پیموده اما لازم است برخی اقدامات جدی برای راه یافتن رسمی افغانستان به نهادهای بین‌المللی روی دست گرفته شود.

آنان تاکید می‌کنند که مدیریت بحران اقتصادی، راه اندازی پروژه‌های بزرگ و تعامل با کشورهای منطقه و فرا منطقه نشان می‌دهد امارت اسلامی بر خلاف خیلی گفته‌ها، هم‌چنان به مسیر به رسمیت شناخته شدن گام بر می‌دارد.

یحیی فولادی، کارشناس رسانه در گفتگو با خبرگزاری وطن24 می‌گوید: «امارت اسلامی با کشورهای منطقه و فرا منطقه رابطه جدی و کاملا برپایه اصول سیاسی دارد که این امر نشان می‌دهد مسیر به رسمیت شناخته شدن از سوی جهان دراز و دشوار نیست.».

وی تاکید می‌کند که مدیریت بحران اقتصادی و حتی جلوگیری از افت ارز داخلی و بر عکس افزایش قیمت آن در بازار در کنار تعاملات گسترده سیاسی با کشورهای منطقه و جهان نشان دهنده نقاط قوت نظام فعلی در افغانستان است.

به گفته آقای فولادی، امارت اسلامی قطعا با روی دست گرفتن و عملی کردن برخی اقدامات از جمله فراهم کردن زمینه آموزش برای زنان و مردمی‌تر کردن حکومت به رسمیت شناخته می‌شود. در حال حاضر جهان و یا سازمان ملل نبود آموزش و تحصیل برای زنان را یکی از عوامل اصلی عدم رسمیت امارت اسلامی معرفی می‌کنند.

به بیان این کارشناس رسانه، باید گام‌های کوچکی باقی مانده برای حضور رسمی در سازمان‌های بین‌المللی برداشته شود و امارت اسلامی از این رهگذر می‌تواند اعتماد مردم را نیز بیشتر از حال حاضر جذب کند.

از جانبی‌هم، وی اضافه می‌کند که با روی کار امارت اسلامی جزایر قدرت از افغانستان از بین رفته و مبارزه علیه گروه‌های تکفیری از جمله داعش نیز با قدرت انجام شده است.

به زعم آقای فولادی، این موارد قطعا در تعامل امارت اسلامی با جهان اثرگذاری داشته و امروز اقدامات ضد امنیتی در افغانستان به پیمانه‌ بسیار بالا کاهش یافته است.

وی در ادامه تصریح می‌کند که لازم است جریان‌های سیاسی و مذهبی مستقر در کشور در اداره کشور در کنار امارت اسلامی حضور داشته باشند و به این رویکرد پایه‌های نظام را مستحکم‌تر کرده و زمینه حضور افغانستان را در سازمان‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

از نظر او، حضور جریان‌های مختلف سیاسی در قدرت به معنی ایجاد جزایر قدرت در کشور نیست، بلکه تلاشی برای سهم دادن آنان در اداره کشور است که این بهترین نوع تعریف از یک نظام مردمی می‌تواند باشد.

ادامه صحبت در فایل صوتی؛ گفتگو با یحیی فولادی، کارشناس رسانه:

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.