گرامی‌داشت از تنها روزنامه‌ای این روزهای هرات/اتفاق اسلام 102 ساله شد

از ۱۰۲ مین سالگرد فعالیت روزنامه اتفاق اسلام، تنها روزنامه­‌ای موجود در ولایت هرات از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت طی محفلی گرامی‌داشت شد.

به گزارش خبرگزاری وطن۲۴، فایق هروی، مدیر مسؤل روزنامه اتفاق اسلام در ولایت هرات گفت که ۱۰۲ سال از عمر فعالیت بدون وقفه‌­ای روزنامه اتفاق در ولایت هرات سپری شده و این روزنامه همچنان در چاپ و نشر مطالب برای مردم هرات می­باشد.

آقای هروی گفت که روزنامه اتفاق اسلام درحال حاضر روزانه  ۳۰۰ الی ۴۰۰ شماره در مطبعه آزادی معروف به مطبعه دولتی چاپ و برای مخاطبین این روزنامه در سطح شهر هرات نشر و پخش می­شوند.

به بیان وی، فعالیت دوام­دار این روزنامه در دوره­‌های مختلف سبب ماندگاری و جا افتادن آن در بین مردم هرات شده است.

در همین‌­حال، شماری از فرهنگیان و استادان دانشگاه در ولایت هرات از چالش­های موجود در این رسانه چاپی و تیتراژهای پائین آن ابراز نگرانی می­کنند.

ولی­شاه بهره، یک تن از فرهنگیان و مدیر مسؤل سابق این روزنامه می‌­گوید که در حال حاضر توجه بیشتر به رسانه‌های تصویری و خصوصی می­باشند و این روند روی فعالیت  رروزنامه اتفاق اسلام که با مشکلات بودجه و تخصیص مواجه است تاثیر گذاشته است.

به گفته آقای بهره، توجه بیشتر به مطالب خبری و عدم چاپ نوشته­‌های ذوقی و آموزشی در این روزنامه، یکی دیگر از دلایل رکود فعالیت این روزنامه درهرات می­باشد.

نجیب­الرحمان حدید، رئیس دانشکده ژورنالیزم دانشگاه هرات هم می­‌گوید که امروزه نه تنها در هرات، بلکه در کل کشور روزنامه به معنای واقعی وجود ندارد و به همین علت فرهنگ روزنامه خوانی در بین مردم از بین رفته است.

به گفته آقای حدید، مشکلات اقتصادی و رشد سریع روزنامه‌­نگاری جدید هم از جمله عواملی می­باشد که  فعالیت روزنامه­‌های چاپی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی بیان کرد که دولت نقش تسهیل کننده امور را در ایجاد رسانه­های آزاد، مستقل و کثرت­‌گرا دارد و در این زمینه دولت باید رسانه­‌ها را حمایت کنند.

از سوی­‌هم مسؤلان اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از برنامه­‌های جدید برای بلند بردن کیفیت و محتوای این روزنامه خبر می‌­دهند.

فرید احمد ایوبی، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که طرح افزایش تیتراژ و چاپ رنگه مطالب روزنامه­‌ی اتفاق اسلام به وزارت اطلاعات وفرهنگ پیشنهاد شده و به ­زودی این طرح عملی خواهد شد.

روزنامه­‌ی اتفاق اسلام  برای اولین بار در ۱ اسد سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در ولایت هرات شروع به نشرات کرد و تا کنون این روزنامه به شکل سیاه وسفید چاپ شده و کارکرد‌های ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت را به چاپ می­رساند.

این در حالی‌­است که در گذشته در هرات نزدیک به ۸ رسانه چاپی فعالیت داشتند که اکنون تنها نشریه اداره شهرداری و روزنامه­‌ی اتفاق اسلام در ولایت هرات به ­عنوان رسانه‌های چاپی فعالیت دارند.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.