تلاش‌ها برای رشد زعفران در غور در میانۀ خشک‌سالی

مسئولان محلی غور می‌گویند که خشک‌سالی‌های اخیر باعث شده کشت رو به رشد زعفران در این ولایت نسبتا تحت تاثیر قرار بگیرد و دامنه رشد آن گرفته شود.

مولوی احمدی، رئیس زراعت، آب‌یاری و مالداری غور در گفتگو با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که در چندین ولسوالی و مرکز ولایت غور، طی دو سال گذشته روی کشت زعفران کار شده و میزان کشت آن در این ولایت روند خوبی در پی داشته است.

او اما می‌گوید خشک‌سالی‌های دوام‌دار باعث شده که در برخی نقاط از جمله ولسوالی پسابند کشت زعفران از بین برود و میزان علاقه‌مندی به آن هم در این ولسوالی کاهش پیدا کند.

وی اضافه می‌کند که در ولسوالی‌های شهرک و تیوره و هم‌چنین مرکز ولایت غور به دلیل موجودیت آب و شرایط مناسب، کشت زعفران رشد داشته و برای کشاورزان هم عواید داشته است.

او می‌گوید کار کشت و روی آوردن دهقانان غور به زعفران از یک سال به این طرف آغاز شده و تلاش اداره زراعت این است تا با همکاری با آنان، تولید زعفران را در غور افزایش دهد.

او گفت: “ما کوشش داریم و هدف این است که با جذب همکاری موسسات، زعفران رشد داده شود؛ مناطقی در تیوره، شهرک، پسابند، تولک و بخش‌های از شهر فیروزکوه آب و هوای مناسب دارد و هدف این است که با تناسب به شرایط آب و هوایی، کشت زعفران رشد داده شود.”

او علاوه کرد که برداشت زعفران در خزان امسال نشان می‌دهد که آب و هوای این مناطق با کشت زعفران برابری دارد یا خیر.

غور از ولایت‌های غربی کشور است و هوای آن هم نسبتا سرد است.

این ولایت به لحاظ آب و هوایی مناطق خوبی برای زراعت دارد اما خشک‌سالی‌های اخیر باعث شده که هرساله میزان برداشت حاصلات زراعتی کاهش پیدا کند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.