والی غور به اختلافات چندین ساله نقطۀ پایان می‌گذارد

با پا در میانی والی ولایت غور اختلافات ذات‌البینی چند قوم بزرگ در غور که در گذشته درگیری‌هایی باهم داشتند حل شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، دفتر رسانه‌ای مقام ولایت غور با نشر خبرنامه‌ای گفته که مولوی احمدشاه دین دوست، والی ولایت غور جهت حل منازعات و اختلافات ذات البینی “اقوام مهری” جلسه‌ای را در مقام ولایت برگزار کرد.

قوم مهری شامل خانواده‌های “بیک” و “عادل” می‌شود که در سال‌های قبل شمار زیادی از اعضای این خانواده‌ها به دلیل اختلافات قومی و دلایل مشخص نشده یکدیگر را کشته اند.

سال قبل و در دورۀ جمهوریت در حملات مختلف،، چندین تن از اعضای خانوادۀ “عادل” کشته شدند. اداره محلی غور در آن زمان هیچ توضیحاتی در این باره نداد و این قتل‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

همچنین از خانوادۀ بیک هم شمار زیادی به شمول عزت‌الله بیک، طی سال‌های گذشته کشته شدند.

در خبرنامه اداره محلی غور اضافه شده که والی غور از پایان خشونت و آدم‌کشی بین این دو قوم بزرگ غور گفته که امیدوار است فضای صلح و برادری در غور حاکم شود و به این خشونت‌ها نقطه پایان گذاشته شود.

در متن خبرنامه علاوه شده که “این اختلافات قومی از بقایای اشغال و از دوره حکومت جمهوریت است که به خاطر اهدافشان ایجاد کرده بودند. گفته شده هدف از ایجاد این اختلافات تفرقه پراکنی و در پی آن ظلم حکومت بر مردم بوده است.”

در خبرنامه دیگر همچنین از حل شدن اختلافات میان خانواده‌های “خانزاده و مومنی” در ولسوالی پسابند خبر داده است.

دفتر رسانه‌ای مقام ولایت غور گفته که “در سفر والی ولایت غور به ولسوالی پسابند و بحث و تبادل نظر با اقوام “مومنی و خانزاده” سر انجام طرفین راضی به حل منازعات و اختلافات ذات البینی شده تا طرفین به جای کینه و کدورت با هم اتحاد وحدت داشته باشند.”

والی غور تاکید کرده که او امیدوار است که برای یک ‌بار هم که شده ملت غور “طعم” وحدت و اتحاد را تجربه کنند. این توصیۀ دین است و نتیجۀ آن سرفرازی یک ملت است.

از جانبی‌هم، مولوی دین دوست هشدار داده که “به هیج وجه برای هیج قوم اجازه این را نمی‌دهم که به مسایل قوم گرایی، تعصبی و نژاد پرستی دامن زده و یا دست به انتقام بزند.”

وی افزوده با کسانی که از فرمان الله و رسول صلی الله علیه وسلم و از امر امیران امارت اسلامی افغانستان سر پیچی کنند بر خورد شرعی و قانونی صورت می‌گیرد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.