ترورهای هدفمند و جنگ روانی در فراه، نگرانی خلق کرده است

با ترور چندین از افراد نظامی و غیر نظامی طی چند روز اخیر در ولایت فراه، نگرانی‌ها از افزایش ترورهای هدفمند در این ولایت افزایش یافته است.

در تازه ترین رویداد شب گذشته (8 جوزا) یک تن از اساتید دارالمعلمین این ولایت در حمله دزدان مسلح جان باخته است.

شاه محمود نعیمی، عضو شورای ولایتی فراه به خبرگزاری سایت خبری وطن24، می‌گوید: کشته شدن چندین از افراد سرشناس ولایت فراه در روزهای اخیر، نگرانی‌ها را در باره شدت گرفتن این روند در ولایت فراه افزایش داده است.

طی دو هفته‌ای اخیر یک فرد نظامی، یک بزرگ قومی و چند قضیه ترور دیگر در این ولایت صورت گرفته است.

همچنین مدیر حقوق مرکز تربیت اطفال محبس فراه هم در حومه شهر فراه توسط طالبان کشته شد.

در تازه ترین رویداد هم شب گذشته عبدالناصر فطرت، یک تن از اعضای دارالمعلمین فراه توسط دزدان مسلح به قتل رسیده است.

نعیمی می‌افزاید این آمار قتل در مدت کوتاه، نگرانی‌ها را از شدت گرفتن ترورهای هدفمند به جان افراد سرشناس، فعالین مدنی، خبرنگاران و نظامیان در ولایت فراه در بین مردم افزایش داده است.

او علاوه می‌کند ترورهای هدفمند و در نتیجه عدم گرفتاری عاملین این حادثات در اکثر ولایت‌های کشور، تاثیر منفی بر روحیه فعالیت‌های اجتماعی در ولایت فراه گذاشته و به نوعی مردم تحت تاثیر جنگ روانی قرار گرفته‌اند.

به گفته وی برخی از علما، فعالین مدنی و بزرگان قومی که در سال‌های گذشته سهمی زیادی در فعالیت‌های اجتماعی داشتند، حالا گوشه‌گیر شده و حتی از شرکت در برنامه‌های عمومی دوری می‌کنند.

این عضو شورای ولایتی فراه از نهادهای امنیتی فراه می‌خواهد با این‌‍گونه اقدامات به طور جدی برخورد کند و از تکرار حوادث کابل در غرب کشور جلوگیری کند.

از سوی هم، چندی قبل برخی خبرنگاران و فعالان مدنی این ولایت در گفتگو با خبرگزاری جمهور از افزایش جنگ روانی و تحت تاثیر قرار گرفتن آزادی بیان در این ولایت ابراز نگرانی کرده بودند.

آنان دوام این رویکرد در کشور را محدودیت و قطع شدن صدای آزادی بیان در کشور عنوان کرده بودند.

با این حال، نهادهای امنیتی افغانستان اطمینان از مهار ناامنی و مقابله با عامیلن ترورهای هدفمند می‌دهند.

مسئولان امنیتی در ولایت فراه هم قتل‌های اخیر را جنایت مخالفان دولت علیه افراد سرشناس و نخبه این ولایت می‌دانند و تاکید بر گرفتاری عاملین این حادثات دارند.

فاروق حضرتی، سخنگوی فرماندهی پولیس فراه می‌گوید: “پولیس در تلاش است عاملین قتل‌های اخیر را گرفتار و از وقوع این حادثات جلوگیری کنند.

به بیان وی چندین تن در پیوند به ترور یک منسوب امنیتی که چند روز قبل به قتل رسید گرفتار شده و همینطور دیگر قضایا هم در پیگری پولیس است.

او تصریح می‌کند بنابر یکنواخت بودن برخورد مخالفین با افراد دولتی، اکثر این رویدادها ترور هدفمند گفته نمی‌شود.

با این وجود نگرانی‌ها از ترور افراد سرشناس و فعال حقوق بشری و مدنی تنها در فراه خلاصه نمی‌شود و این روند در اکثر ولایات کشور و به خصوص کابل همچنان پابرجاست.

در چند ماه اخیر در کشور ده‌ها فعال رسانه‌ای، بشری و منسوبین نظامی و غیر نظامی در سراسر کشور به صورت هدفمند ترور شدند.

روز گذشته در اثر برخورد موتر حامل اساتید دانشگاه البیرونی، در مسیر راه دو تن از این افراد کشته و چهار تن دیگز زخمی شدند.

اکثر عاملین این رویدادها تا کنون مشخص و دستگیر نشده‌اند.

دولت افغانستان اما بارها طالبان را عامل اصلی ترور افراد سرشناس کشور عنوان می‌کند و طالبان هم این ادعای دولت را رد می‌کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.