افغانستان مالکیت هنر منیاتوری را در سازمان یونسکو می‌‌‌خواهد نه مشارکت آن را

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در یک نسشت خبری گفت افغانستان مالکیت هنر منیاتوری را در سازمان یونسکو می‌خواهد.

ثبت هنر منیاتوری افغانستان بنام کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و ازبکستان از چند روز به این طرف با واکنش‌های جدی فرهنگیان در هرات مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، آریا رئوفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: تمام اسناد تاریخی نشان می‌دهد که هنر منیاتوری در دوره تیموریان هرات بوده که بنیان گذار آن استاد کمال‌الدین بهزاد می‌‌‌باشد.

وی گفت این هنر متعلق به این ولایت بوده باید بنام هرات و افغانستان در سازمان یونسکو ثبت شود.

او یادآور شد افغانستان خواهان ثبت مالکیت هنر منیاتوری بوده ومشارکت آن را نمی‌خواهد.

آقای رئوفیان در ادامه گفت قبلا سازمان یونسکو برای افغانستان خبر داده بوده که تا سال 2021 فرصت دارد اما اعلام پیش از وقت این سازمان، وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور را هم غافل گیر کرد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات علاوه کرد دلیل ثبت نشدن هنر منیاتوری در سازمان یونسکو نبود نماینده دولت افغانستان در این سازمان بوده است.

وی خاطرنشان کرد با تلاش‌های حکومت بازهم سازمان یونسکو برای این کشور فرصت داده تا در مرحله دوم سند کافی ارائه دهد و حتی امکان دارد که افغانستان در فهرست اول هم قرار بگیرد.

او در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد در این مدت تمام کارهای قانونی و اداری از جانب هرات به مرکز انجام شده بود و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

در همین حال عبدالحکیم کریم زاده، یکی از استادان انجمن خشنویسان هرات می‌گوید: ثبت این هنر بنام چهار کشور دیگر حق شناسی درست صورت نگرفته و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

این استاد خشنویسی گفت مقصر اصلی دولت افغانستان بوده که چنین سهل انگاری کرده و نباید چنین اتفاق پیش می‌‌‌آمد.

از طرف دیگر هم باشندگان هرات از دولت افغانستان می‌خواهند که باید در این زمینه جدا توجه کند تا هنر منیاتوری که مربوط به این کشور بوده بنام هرات و افغانستان ثبت شود.

اعلام ثبت هنر منیاتوری هرات در سازمان یونسکو بنام کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و ازبکستان با واکنش جدی فرهنگیان در این ولایت مواجه شده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.