کتاب‌‌خوانی و مطالعه در غور رو به رکود است/عامل چیست؟

فعالان مدنی در ولایت غور از رکود بی سابقه فرهنگ کتاب‌خوانی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

بر بنیاد گفته‌ها از چند سال پسین به این طرف بیشتر نشریه‌های علمی و کتابخانه‌ها از فعالیت باز افتاده و در بین فرهنگیان و جوانان این ولایت میلی به مطالعه و کتاب‌خوانی به پایین ترین حد خود رسیده است.

رد پای این فقر فرهنگی را می‌توان در شدت ناامنی‌ها و بیکاری بیش از حد پیدا کرد؛ که از این میان سهم ناامنی در کاهش کتاب‌خوانی از همه بیشتر دیده می‌شود.

در حدود چهار و یا پنج سال قبل در غور نشریه‌های معتبر علمی فعالیت داشتند، نویسندگان و صاحبان قلم، کتاب و مقالات علمی رونمایی می‌کردند.

در سال‌های 94 و 95 حدود 16 نشریه و مجله معتبر علمی در غور فعالیت داشتند که تا امروز تقریبا همه غیر فعال شدند.

همچنین کتاب خانه‌های بزرگ حتی در خانه‌های جوانان غوری دیده می‌شد اما به گفته آگاهان این ولایت “جنگ و در پی آن بیکاری و افزایش ناامیدی، همه این‌ها را از هم پاشید و حالا تقریبا هیچ نشریه علمی معتبر و هیچ کتاب‌خوان علاقه‌مند نمی‌توان در غور یافت.”

این شدت رکود مطالعه در بین مردم کشور و خصوصا غور را می‌توان حتی در صفحات مجازی آنان که فعالیت دارند دریافت. یک تن از فعالان مدنی این ولایت با اشاره به محتوای صفحات اجتماعی که بیشتر جوانان درآن فعالیت دارند می‌گوید: “آنقدر کتاب و مطالعه بی اهمیت شده که حالا کسی متن ادبی را در صفحه مجازی خود نمی‌خواند و فقط با محتوای نامناسب و بی ارزش ساعت‌ها وقت می‌گذارند.”

این گفته را می‌توان به خوبی در صفحات مجازی و به خصوص فیسبوک دید که عمدتا جوانان در کشور ساعت‌ها در آن وقت می‌گذارند و به گفته برخی “اکثر آنها حتی دلیل بودن شان در این صفحات را هم به خوبی تفسیر نمی‌توانند.”

با این همه چالش، هنوز دولت افغانستان و به خصوص نهاد‌های فرهنگی کشور در پی حل مشکلات به طور اساسی نبوده اند. گرچه کمپاین‌ها و برنامه‌های در این خصوص دایر کرده است.

در این میان چیزی که روزنه و امید دوباره به مردم غور داده است تاسیس کتابخانه در ریاست امور زنان این ولایت می‌باشد که به هزینه شش ملیون افغانی ساخته شده است.

فعالان مدنی این ولایت گرچه این اقدام را یک گام بزرگ در راستای ایجاد فضای کتابخوانی در بین جوانان و به خصوص بانوان عنوان می‌کنند اما بازهم نگران ناامنی و بیکاری در این ولایت است که این دو عامل از بین برنده اصلی فرهنگ کتابخوانی در این ولایت به شمار می‌رود.

با این حال مسئولان امور زنان غور تاسیس کتابخانه ریاست امور زنان این ولایت را یک اقدام نیک و مثبت جهت رشد، آگاهی و مطالعه در بین بانوان عنوان می‌کنند.

حلیمه پرستش رئیس امور زنان غور به خبرگزرای وطن24 گفت: “این کتابخانه به کمک مالی کشور هندوستان ساخته شده است.”

به بیان وی در ولایت غور هنوز بانوان مکان و یا دستِ‌بازی در کتابخوانی نداشتند و با ساخت این مرکز فرهنگی تلاش بر این است که فرهنگ مطالعه و دسترسی بانوان به منابع علمی آسان شود.

او علاوه کرد هنوز تجهیزات کامل برای این کتابخانه آماده نشده و قرار بر این است تا سال 1400 خورشیدی تمام تجهیزات و کتاب‌های علمی برای بانوان در این مرکز علمی فراهم شود.

خانم پرستش همچنین این اقدام را یک گام نیک در راستای برداشتن فقر فرهنگی از جامعه می‌داند وجود همچین مراکزی را برای سطح رشد آگاهی بانوان مفید می‌داند.

برای اولین بار است که بانوان غور یک ساختمان مجهز را جهت فعالیت فرهنگی و کتابخانی به بهره برداری می‌رسانند.

گفته می‌شود این کتابخانه تا سال آینده قرار است مجهز به وسایل الکترونیکی، کتاب‌های معتبر و انترنت شود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.