افغانستان در امر مبارزه با فساد نا موفق بوده است

در این گزارش سازمان ملل آمده است که راهبرد سال ۲۰۱۷ میلادی حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد، ناکام بوده‌است.

یوناما در چهارمین گزارش سالانه‎‌اش دربارۀ مبارزه با فساد اداری که امروز (پنج‌شنبه ۲۹ جوزا) پخش شد، می‌گوید که اصلاحات در بخش مبارزه با فساد اداری در افغانستان باید به‌عنوان یک اولویت باقی بماند.

چهارمین گزارش سالانۀ یوناما که زیر نام “مبارزۀ افغانستان علیه فساد: ضروری برای صلح و سعادت” پخش‎ شده‎است، نشان می‌دهد که تلاش‎های حکومت افغانستان در مبارزه با فساد اداری نتوانسته‌است تأثیرمثبتی بر زنده‌گی شمار زیادی از مردمان این کشور داشته باشد.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در این باره می‎گوید: “تلاش‎ها در مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات، به ویژه با وجود چالش‌های جدی و فرصت‌های کشور در بخش صلح و توسعه، باید از اولویت‌های کلیدی رهبری افغانستان باشد.”

او افزود: “رسیده‌گی به بحران کوید-۱۹ و ساختن یک افغانستان صلح‌آمیز، صحتمند و مرفه به شفافیت و حساب‌دهی که از اصول بنیادی برای آیندۀ هر ملت می‎باشند، نیاز دارد.”

این گزارش از کاهش فعالیت‌های اصلاحی در بخش مبارزه با فساد در سال گذشته میلادی و کم شدن ابتکارهای قانونی و راهبردی دراین باره پرده بر می‎دارد و می‌گوید که راهبرد سال ۲۰۱۷ میلادی حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد، ناکام بوده‌است.

در این گزارش آمده‌است که خلاهای اداری ناشی از پیشرفت بطی در راهبرد مبارزه با فساد و تطبیق آن با ایجاد کمیسیون مستقل مبارزه با فساد اداری، آن‌طوری که انتظار می‌رفت، رسیده‎گی نشده‌اند.

در این گزارش پیشنهاد شده‌است که دولت افغانستان یک راهبرد بلند مدت “واقع بینانه” را بر مبنای دست‌آوردهای گذشته، ایجاد کند تا کمیسیون مبارزه با فساد، سریعا ایجاد شود و ظرفیت حاکمیت قانون در بررسی‌ها به فساد و دستگیری‌های مربوط به آن، افزایش یابد، و نیز نظارت و مدیریت منابع عامه تقویت گردد.

در این گزارش، همچنان سازمان ملل خواستار اصلاحات در بخش عدلی و قضایی، شده‌است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.