یادبود از 26 دلو در هرات؛ خروج شوروی نتیجه رشادت همه اقوام کشور بود

محفل یادبود 26 دلو، سالروز خروج آخرین دسته از نیروهای شوروی سابق از افغانستان با حضور مقامات محلی، شخصیت‌های جهادی و فرهنگی هرات برگزار شد.

در این برنامه، از 26 دلو به عنوان روز ارزشمند در تاریخ مبارزات آزادی بخش مردم افغانستان یاد شده و بر وحدت و هم‌دلی در جامعه تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی حیات‌الله مهاجر فراهی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و معاون والی هرات در این نشست گفت که 26 دلو یک روز تاریخی برای افغانستان است و باید جهاد و مقاومت مردم افغانستان علیه قدرت‌های استکباری به نسل‌های بعدی منتقل شود.

رحمت‌الله فیضان، معاون ریاست ارتباط خارجه هرات نیز در این نشست گفت: «حکومت‌های دست نشانده هیچ‌گاه نسخه خوبی برای آینده کشور نبوده و نخواهد بود».

وی تاکید کرد که چه حکومت ببرک کارمل باشد یا نورمحمد ترکی و یا هم حامد کرزی و یا محمد اشرف غنی؛ همه‌ای این‌ها دست نشانده بودند و همین باعث عدم ثبات در کشور طی سال‌های متمادی شد.

از جانبی‌هم، در نشست امروز در اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت بر وحدت مردم افغانستان تاکید شد.

قاری احمدعلی غوردروازی، یکی از شخصیت‌های جهادی هرات که سابقه مقابله با شوروی را در کارنامه دارد گفت: «همانطور که شوروی با خفت افغانستان را ترک کرد، بعد از آن هم قدرت‌های دست نشانده و متجاوز با زبونی این خاک را ترک کردند».

وی با اشاره با حضور بیست ساله و پر از ناکامی آمریکا در افغانستان را یکی از عوامل بی‌ثباتی در کشور خوانده و گفت که این کشور امروز در سطح جهانی در حال از دست دادن حیثیت خود است.

او افزود که شکست ابر قدرت‌ها با همت و زحمات تمامی مردم افغانستان حاصل شده و باید  به سمت اتحاد پیش رفت.

امروز بیست وششم ماه دلو برابر با سی‌وپنجمین سالروز خروج ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوری پیشین از افغانستان است.

در بیست و ششم ماه دلو سال ۱۳۶۷هجری خورشیدی، آخرین واحدهای ارتش اتحاد جماهیر شوروی پیشین، در نتیجه مبارزه‌ی «مجاهدین» از افغانستان بیرون شدند و به حضور ده ساله شان در این کشور، پایان دادند.

منبع خبرگزاری وطن
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.