گفتگوی سرپرست وزارت خارجه افغانستان و ایران در تهران

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کرده و روی موضوعات مختلف از جمله موضوع آب و امنیت مرزی بین دو کشور گفتگو شده است.

متقی برای اشتراک در نشستی درباره‌ی فلسطین به تهران رفته است. او دیروز (یک‌شنبه، ۳ جدی) با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران دیدار کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران آمده است که عبداللهیان از همراهی و مشارکت امیرخان متقی و هیأت امارت اسلامی در کنفرانس تهران تشکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران آمده است که عبداللهیان به روابط دوجانبه‌ی ایران و افغانستان نیز پرداخته و این روابط را از ابعاد مختلف دارای اهمیت خوانده و تعامل دو کشور در حوزه‌های متنوع را مهم ارزیابی کرده است.

به نقل از اعلامیه، عبداللهیان «بر ضرورت حل مسائل موجود بین دو کشور، از جمله مرز، آب و… تأکید و ابراز امیدواری کرده است که مسئولان امارت اسلامی به‌صورت عملی نسبت به برطرف شدن مشکلات موجود در این زمینه همکاری لازم را معمول نمایند».

ضیااحمد تکل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی افغانستان نیز درباره‌ی این دیدار در پیامی در ایکس نوشته است که ایران از سخنرانی متقی در نشست تهران «ابراز خوشحالی و از موضع مثبت افغانستان» در رابطه با موضوع فلسطین قدردانی کرده است.

او نوشته است که متقی در دیدار عبداللهیان از اقدامات مؤثر برای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و ترانزیتی افغانستان و ایران یاد کرده است.

در این دیدار درباره موضوع مهاجرین افغانستان در ایران نیز گفتگوی مفصلی صورت گرفته است.

از سویی‌هم، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل در شبکه اجتماعی ایکس از دیدار و گفتگو با امیر خان متقی خبر داده است.

سرپرست سفارت ایران در کابل نوشته است که در این دیدار درباره حمایت از ابتکارات منطقه‌ای  و شکل گیری گروه تماس منطقه‌ای و نقش آن در تسهیل روابط کابل با کشورهای منطقه در راستای نگرانی مشروع کشورهای منطقه بحث شده است.

امیرخان متقی، سه روز قبل برای اشتراک در نشست بین‌المللی مرتبط با موضوع فلسطین به تهران سفر کرده است. در این کنفرانس آقای متقی بر لزوم حمایت معنی‌دار از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرده و از کشورهای اسلامی خواست اقدامات بیشتری روی دست بگیرد.

کنفرانس بین‌المللی تهران با حضور بیش از 50 کشور جهان برگزار شد. رئیس جمهور ایران در آغاز آن تاکید کرد که جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه نباید نادیده گرفته شود.

او از کشورهای اسلامی خواست نسبت به قضیه غزه متحدانه عمل کنند.

 

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.