گفتگوی تحلیلی؛ وقت آن رسیده که تاریخ هرات به رخ جهان کشیده شود

فرهنگیان هرات با استقبال از ثبت آبدات تاریخی هرات در نقشه وب((GPS می‌گویند که این روند شهرت باستانی و تمدنی هرات را بیشتر به رخ جهان می‌کشد.

از نظر آنان، با ثبت آبده‌های مهم تاریخی هرات به نقشه وب، یک مسیر جدید در حمایت از صنعت توریزم و معرفی آبده‌های تاریخی به توریستان روی دست گرفته می‌شود.

محمد صادق میر، از فرهنگیان و تاریخ‌دانان برجسته هرات در گفتگو با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که هرات در کنار بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرهای جهان از لحاظ داشتن آبدات ارزشمند تاریخی قرار دارد و ثبت آثار باستانی و تاریخی در (جی‌پی‌اس) یک ابتکار ارزشمند است.

او می‌گوید که یک توریست از این طریق خیلی بهتر می‌تواند مکان آبده‌های تاریخی هرات را شناسایی و حتی به مکان‌های دور و آبده‌های که هنوز از چشم‌ها دور مانده برود و شهرت هرات را به رخ جهان بکشد.

آقای میر که در حال حاضر مسئول حفاظت از آبده‌های تاریخی هرات در ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت نیز است می‌گوید، تاریخ‌دانان و نویسندگان بزرگ دنیا که هرات به سفر کرده و به عظمت و شکوه تاریخی هرات اعتراف کرده و حتی این شهر را از قاهره مصر تاریخی‌تر خوانده‌اند.

وی علاوه می‌کند باید در کنار ثبت آبده‌های تاریخی در نقشه وب که یک ابتکار ارزشمند است باید در راستای ترمیم، بازسازی و معرفی آبده‌های باستانی و شهر کهنه هرات کارهای بیشتری صورت گیرد.

از نظر وی آبده‌های تاریخی هرات نیاز به معرفی عمیق، معنی‌دار و همراه با پیشینه دارند که باید به آن‌ها پرداخته شود و کم‌کم غنامندی تاریخ هرات بیشتر از هر زمانی دیگر برجسته‌تر شود.

اخیرا ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات اعلان کرده که تمامی آبده‌های تاریخی این ولایت ثبت (جی‌پی‌اس) می‌شود.

او افزوده که این کار در راستای حمایت و ترویج هرچه بیشتری صنعت توریزم روی دست گرفته می‌شود.

هرات دست‌کم 800 آبده تاریخی ارزشمند و با قدامت دارد.

از این میان مسجد جامع هرات، قلعه اختیارالدین، منارهای هرات و مصلای گوهرشاد بیگم از مهم‌ترین آبده‌هایی است که چشم هر بیننده‌ی را به زیبایی خود خیره می‌کنند و هم‌چنان در دل شهر هرات ایستاده و روایت‌گر شکوه تاریخی این ولایت است.

 

گفتگو با استاد میر:

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.