چرا باید اسناد فرار آمریکا از افغانستان مخفی بماند؟

چرا باید اسناد فرار آمریکا از افغانستان مخفی بماند؟

مایک مک کال، رئیس روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا بالاخره پس از چندین بار ناکامی در  درخواست از دولت بایدن و به خصوص وزیر خارجه اش، مبنی بر در اختیار قرار دادن اسناد فرار آشفته آمریکا از افغانستان، آنتونی بلینکن را به این مجلس احضار کرد.

این مجلس میخواهد در مورد فرار شتابزده نیروهای آمریکایی از افغانستان اطلاعات به دست بیاورد اما در حدود دو سال گذشته، درخواست هایش از دولت بایدن برای دریافت اسناد این خروج ناکام مانده است.

نکته اساسی در اینجاست که چرا آمریکا به صورت شتاب زده از افغانستان خارج شده و چرا اسناد و مدارکی که در این باره وجود دارد، همگانی نشده و در اختیار نمایندگان سنا و مجلس آمریکا قرار نگرفته است؟ مگر چه اتفاقی رخ داده که نیاز است تا دولت بایدن آن را پنهان کند؟

 

چرایی شتابزدگی در فرار

آمریکا خواسته یا ناخواسته دچار جنگی ترکیبی در افغانستان شده بود؛ به این معنا که بقایش در این کشور از نظر هزینه های نظامی، نیروی انسانی، هزینه های مصارف دولت وقت افغانستان و همچنین باج دادن هایش برای نگه داشتن همپیمانانش در افغانستان، گران تمام شده بود.

جنگ افغانستان را میتوان یکی از پر هزینه ترین جنگ های آمریکا در طول تاریخش دانست چرا که مجبور بود علاوه بر پیشبرد اهداف نظامی اش که هزینه های سرسام آوری داشت، مخارج حکومت سراسر فساد اشرف غنی را هم پرداخت کند.

از طرفی ادامه جنگ برای نیروهای آمریکایی به مثابه افزایش تلفاتش به شمار میرفت و این برای کشوری که ادعای “پولیس جهان” بودن را دارد، بی حیثیتی بزرگی خوانده میشد.

از سویی دیگر آمریکا در افغانستان نیروهای افغانستانی زیادی داشت(و دارد) که به دلیل هجوم گسترده مردمی در مقابل میدان هوایی کابل در ایام تخلیه، نتوانسته بود نجاتشان دهد و آنان را به بیرون از افغانستان منتقل کند؛ عدم انتقال این نیروها که بخش عمده آنان را اجنت های آمریکا در دولت پیشین و ساقط شده اشرف غنی تشکیل میداد، از دیگر ضعف های آمریکا به شمار میرود.

یکی دیگر از ضعف ها و شکست های آمریکا در روند فرار از افغانستان، روند تخلیه بود که با بی مدیریتی بزرگی همراه شد.

در آن زمان که بین ماه های اسد تا سنبله سال 1400 بود، ازدحام فراوانی از مردم شکل گرفت؛ قرار نبود این اتفاق بیافتد چون آمریکا قصد داشت افراد خودی و مد نظرش را به بیرون منتقل کند.

باید آمریکا چاره ای میاندیشید تا این مسیر باز شود و روند تخلیه آسان شود؛ بهترین راه ایجاد رعب و وحشت میان مردمی بود که در مقابل میدان هوایی تجمع کرده بودند؛ این کار را داعش برای آمریکا انجام داد.

در حمله انتحاری داعش در ماه سنبله 1400 در میان تجمع کنندگان حدودا صد‌ها هزار نفری مردم، 182 نفر کشته شدند که اعلام شد 13 نیروی ارتش آمریکا هم در میانشان بودند.

پس از این حادثه بود که از تعداد حدودا صد هزارنفری مشتاقان خروج از افغانستان که در مقابل میدان هوایی بودند، کاسته و راه و کار برای آمریکا راحت شد.

این رویداد چندین سوال را در پی داشت و دارد:

  • از حمله انتحاری داعش در مقابل میدان هوایی چه کسی استفاده و بهره برد؟
  • چرا داعش قبل از آن چنین حمله ای با این نوعیت را انجام نداده بود؟
  • چرا اسناد و شواهد کافی از کشته شدگان ارتش آمریکا در این حادثه منتشر نشد؟

 

همگی اینها نشان میدهد که اسناد مربوط به فرار آمریکا از افغانستان در ماه های اسد الی میزان 1400 باید محرمانه بماند و افشا نشود تا افتضاحی که آمریکا در این جریان به بار آورد، کتمان شود.

جنگ اوکراین بلافاصله بعد از فرار آمریکا از افغانستان آغاز شد و از آنجایی که آمریکا از زمان شروع این جنگ به خوبی اطلاع داشت، نیاز بود سراسیمه از افغانستان خارج شود و جنگ و بحران آفرینی جدیدش را آغاز کند؛ پیشبرد دو جنگ همزمان، آمریکا را به زانو در میاورد.

از سویی مسائل مخفی زیادی از حمله انتحاری داعش در سنبله 1400 در مقابل میدان هوایی وجود دارد که پلیدی های زیادی را از پروژه تخلیه رو میکند و افشایشان اعتبار نداشته حقوق بشری آمریکا را زیر سوال میبرد.

همچنین ناکامی آمریکا در انتقال بسیاری از افراد وفادارش که در طول 20 سال اشغال افغانستان خدمات زیادی را برایش انجام داده بودند، از دیگر بدنامی های این کشور به شمار میرود.

حال اگر بخواهیم کلاه خود را قاضی کنیم، دولت بایدن حق ندارد اسناد و پرونده های مربوط به فرار آشفته اش از افغانستان را مخفی نگه دارد؟

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.