پنهان‌کاری انگلیس درمورد جنایات بشری در افغانستان افشا شد

رسانه‌های انگلیس گزارشاتی در مورد مخفی کاری یک جنرال‌ این کشور درباره شواهد جنایات جنگی در افغانستان منتشر کردند.

گوین جنکینز، از جنرال‌های ارشد ارتش انگلیس متهم شده است با وجود دریافت شواهد کتبی وقوع جنایات جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان، در این باره مخفی‌کاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، رسانه‌های انگلیس گزارش داده اند: در ماه مارس 2011 میلادی یکی از افسران به جنرال جنکینز گزارش داده بود بنابر اعتراف یکی از اعضای نیروهای هوایی ویژه انگلیس، واحدهای نظامی ارتش این کشور به طور غیرقانونی افراد غیرمسلح و بازداشت‌شدگان را طی حملات تهاجمی و سریع شبانه می‌کُشند. اما جنرال جنکینز با بیان اینکه در این زمینه نیاز به تحقیقات کامل است، شواهد را پنهان کرده بود.

ارجاع ندادن مدارک به پولیس نظامی پیش از این در دادگاه فاش شده بود، اما هویت افسران دخیل در پرونده را وزارت دفاع انگلیس از مردم مخفی کرده بود.

پس از گزارش‌ رسانه‌ها و برخی افراد درباره حملات شبانه نیروهای ویژه انگلیس به شهروندان افغانستان، اتهام ارتکاب این نیروها به قتل در افغانستان در حال حاضر موضوع تحقیقی رسمی به ریاست یک قاضی در دادگاه سلطنتی انگلیس است.

سال گذشته منابع خبری در گزارشی افشا کردند یک واحد نیروهای ویژه انگلیس در یک مأموریت شش ماهه، دست‌کم ۵۴ تن از مردم افغانستان را به طور عمدی و در شرایط مشکوک کشته اند.

این در حالی است که کشورهای امریکا و استرالیا هم در زمان حضور شان در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شدند.

گزارشات متعددی در این زمینه در رسانه‌ها به نشر رسیده است.

در تازه ترین خبر «مک براید»، یک وکیل سابق نظامی اعتراف کرده است یک سری مطالب محرمانه را که در مورد جنایت جنگی سربازان استرالیا در افغانستان بوده را افشا کرده است.

این فرد بخاطر افشای این مطالب از سوی کشور استرالیا محکمه و زندانی شده است.

قابل یاد آوری است که امریکا هم بزرگترین کشوری است که جنایات بشری را علیه مردم افغانستان در بیست سال گذشته در حکومت سابق را مرتکب شده است.

 

منبع خبرگزاری وطن
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.