پنج‌مین سالگرد شهادت شهید توکلی (ره)؛ شهدای روحانیت الگوی تحکیم پایه‌های اخوت اسلامی اند

علما و فرهنگیان هرات در پنجمین سالروز شهادت حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین توکلی (ره)، از ایشان به عنوان منادی وحدت اسلامی یاد کرده و می‌گویند شهید توکلی (ره) در راستای حمایت از نیازمندان تلاش‌های بی‌وقفه انجام می‌داد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، جواد صالح هروی، از فعالان فرهنگی هرات با انشتار مطالبی به یادبود سالروز شهادت حجت‌الاسلام توکلی (ره)، گفته: «شهید توکلی مصلح اجتماعی بود که همیشه در خدمت نیازمندان قرار داشت».

وی نوشته که حجت‌الاسلام والمسلمین توکلی (ره) همواره در راستای رسیدگی به قرآن دوستان تلاش می‌کرد و در راه مقابله با تهاجم فرهنگی کم نگذاشت.

آقای صالح با بازگو کردن مطلبی از زبان شهید توکلی (ره) نوشته: «یکی از حوزه‌های تهاجم فرهنگی غرب این است که در کشورهای اسلامی ناامنی ایجاد کند».

هم‌چنین در روزهای اخیر در گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدا و مراجع تقلید نام‌دار افغانستان برنامه‌های مختلفی در هرات برگزار شده است.

شورای علمای شیعه هرات با راه‌اندازی برنامه‌ی تحت عنوان «اسوه های جهاد و اجتهاد» از مقام شامخ علمای مطرح جهان اسلام و شهدای روحانیت هرات گرامی‌داشت کرد.

علمای شیعه ولایت هرات در سمینار تجلیل از مقام شامخ عالمان برجسته دینی تأکید کردند، خون شهید باعث تطهیر و پاکی جامعه می شود و قلم عالم نیز باعث تطهیر جامعه می گردد، اما قطعا قلم عالم ربانی در تطهیر جامعه موثرتر از خون شهید است.

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمد اسماعیل احمدی، رئیس شورای علمای شیعه هرات با بیان این که “مرکب قلم عالم بالاتر از خون شهید است”، طی سخنانی گفت: شهید در مکتب با عظمت اسلام تربیت می شود تا در این راه مقدس با افتخاری که نصیب او شده، به شهادت برسد، اما این عالم است که سبب تربیت و پرورش فکری شهید در این راه مقدس شده است، پس رنگ قلم او از خون شهید افضل تر است.

وی در ادامه علاوه نمود: این عالم است که فرهنگ شهادت را در یک جامعه ترویج می کند، این عالم ربانی است که یک جوان را چنان سمت و سو می دهد که آرزوی او مرگ توام با شهادت می شود.

حجت الاسلام احمدی همچنین تاکید کرد: خون شهید باعث تطهیر و پاکی جامعه می شود و قلم عالم نیز باعث تطهیر جامعه می گردد، اما قطعا قلم عالم ربانی در تطهیر جامعه موثرتر از خون شهید است.

رئیس شورای علمای شیعه هرات همچنین اظهار نمود: عالم ربانی روح انسان ها را پرورش می دهد و از این طریق یک جامعه را متحول می سازد.

هم‌چنین در این محفل از جایگاه و دست‌آوردهای علمی حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی (ره) و حضرت آیت‌الله محسنی (ره) و حضرت آِیت‌الله العظمی حکیم (ره) گرامی داشت شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر توکلی (ره) در سال 1397 طی حمله ناجوان‌مردانه در شهر هرات ترور و به شهادت رسید.

در آن سال‌ها هم‌چنین تعداد زیادی از جمله شهید نجفی، شهید فیاض و شماری دیگر از علمای مطرح شیعه و سنی هرات به شهادت رسیدند و یاد و خاطرات شان امروزه شمعی شده برای روشنی راه امت اسلامی و تلاشی مضاعف برای تحکیم پایه‌های وحدت اسلامی در میان تمامی اقشار.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.