پای گردشگران خارجی به غور باز شد

دو گردشگر خارجی بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی به ولایت غور سفر کرده‌اند.

مسئولان فرهنگی ولایت غور می‌گویند این گردشگران از کشور ایران هستند و چند روز قبل با یک راهنما از ولایت هرات وارد ولایت غور شده‌‌اند.

مولوی عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ غور در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که آنان آماده‌اند از گردشگران خارجی استقبال کنند.

به گفته آقای زعیم، با وجود که برنامه‌های جدی جهت جذب گردشگر در ولایت غور روی دست نیست، با این وجود تلاش صورت می‌گیرد که از همکاری همه جانبه با گردشگران صورت بگیرد.

ولایت غور از ولایت‌های باستانی و دارای آثار بی‌شمار تاریخی است که این مساله باعث شده افرادی زیادی علاقه‌مند سفر به این ولایت باشند.

از جمله آثار مهم تاریخی این ولایت، منارجام است.

منارجام، دومین سازه‌ی خشتی جهان، در دره‌ی جام این ولایت در مسیر رود هریرود قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های خارق‌العاده تاریخی به شمار می‌رود.

منارجام در خطر فروریزی

با وجود اینکه در سال‌های قبل نهادهای فرهنگی دولت قبلی افغانستان از تلاش‌های جدی برای بازسازی منارجام گفته بودند، ولی در سال جاری خطرات جدی این سازه‌ی خارق‌العاده را تهدید می‌کند.

مقامات محلی امارت اسلامی در ولایت غور می‌گویند که خطر فروریزی این منار در زمستان پیش‌رو به علت سرازیر شدن سیلاب وجود دارد.

مولوی عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ غور به خبرگزاری وطن24 گفت: “منارجام در خطر سیلاب‌ها قرار دارد و در حال حاضر هم مصئون نیست. او گفت این امکان وجود دارد که با افزایش سیلاب‌ها منارجام تخریب و از بین برود.”

به گفته آقای زعیم، تا کنون هیچ نهادی با آنان برای بازسازی منارجام رابطه برقرار نکرده و تامین کننده مالی جهت بازسازی منارجام هم فعالیت خودش را خاتمه داده است.

او علاوه کرد که با موسسات همکار یونسکو وارد گفتگو شده ولی آنان از نبود بودجه برای ادامه فعالیت‌های شان گفته‌اند.

قبل از این، فعالان مدنی در غور از ترمیم نشدن دیوارهای استنادی این منار و احتمال فروریختن آن ابراز نگرانی کرده بودند.

همچنین برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که به علت نفوذ سیلاب‌ها در قسمت‌های از این منار، یونسکو برای ترمیم و محافظت آن دو میلیون دالر اختصاص داده بود.

گفته شده سرنوشت بودجه یونسکو و بازسازی منار جام هنوز روشن نیست.

این بودجه در زمان حاکمیت اشرف غنی تخصیص داده شده بود.

 

نویسنده خبر: عبدالله اخلاقی

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.