خُشک‌سالی چه ضربه‌ی به زراعت در غرب افغانستان وارد کرد؟

سال 1400؛ سال که زراعت در افغانستان به علت خشک سالی و نباریدن باران، حاصلات مناسبی برای دهقانان به ارمغان نیاورد.

در این سال بیشتر نقاط افغانستان و به خصوص غرب افغانستان شاهد کم‌آبی وسیع و خشک‌سالی فزاینده بود. طبق آمارها و گفته‌های منابع رسمی و مردمی محصولات زراعتی در غرب افغانستان به طور کلی نسبت به سال گذشته تا نزدیک به 90 فیصد کاهش داشته است.

در بعضی مناطق از ولایت‌های غربی کشور این رقم بالایی 90 فیصد کاهش داشته و گفته می‌شود  محصولاتی اندکی از زراعت به دست آمده است.

دهاقین در غرب افغانستان نگران هستند. آنان می‌گویند برداشت شان در سال جاری زیر صفر بوده و در حال حاضر هم “تخم” برای کشت دوباره و یا رونق دوباره زراعت در دست ندارند.

به بیان آنان علاوه بر نبود محصولات زراعتی، کمبود باران در میانه‌ی سال جاری هم باعث شده که دوباره میل و رغبتی به کشت و زراعت در دل آنان وجود نداشته باشد.

در هرات زراعت زیر صفر بوده است

دهاقین هرات می‌گویند در سال جاری هیچ مفادی از زراعت به دست نیاورده‌اند.

آنان در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گویند خشک‌سالی به حدی بوده که میزان محصول به دست آمده از کِشت و زراعت در سال جاری نسبت به سال‌های قبل کاهش چشم‌گیری داشت.

نیک‌محمد از دهاقین ولایت هرات می‌گوید: “من سال‌های قبل نزدیک به 3 و نیم تُن از کشت گندم به دست می‌آوردم که این رقم امسال کاهش 90 دردصد داشته است.”

او این رقم را به کمبود آب و نباریدن باران در سال 1400 نسبت می‌دهد و می‌گوید امسال حتی گندمی را به دست نیاوردم که در زمان کِشت خرج شده بود.

وی که در حال حاضر در ولسوالی پشتون زرغون، منطقه نسبتا حاصل خیز هرات زندگی می‌کند می‌افزاید که حدود 700 خانواده در منطقه “زمان جان” در سال جاری با این معضل روبرو بوده‌اند.

مسئولان زراعت هرات هم آمار بلندی از میزان خشک‌سالی در این ولایت ارایه می‌دهند.

در آماری که ریاست زراعت هرات با خبرگزاری وطن24 به اشتراک گذاشته دیده می‌شود که در سال جاری برداشت محصولات للمی در این ولایت تقریبا صد فیصد کاهش را در پی داشته است.

ولایت هرات زمین‌های وسیعی للمی دارد که با آمار ارایه شده نشان می‌دهد امسال تمامی برداشت‌های محصولات للمی، زیر صفر قرار داشته است.

ولسوالی‌های کشک‌کهنه، کهسان، گلران و کشک‌رباط سنگی مناطق اند که بیشترین ساحات للم را دارا اند.

 

این ریاست همچنین گفته که در محصولات آبی در ولایت هرات کاهش بالایی 50 فیصد به میان آمده است.

آمار این ریاست نشان می‌دهد که در سال جاری در بخش غلات هرات ضرر بزرگی را متوجه شده و یا هم از خیلی از ساحات برداشت نداشته است.

به گفته دهقانان هرات شماری زیادی از خانواده‌ها که دسترسی اندک در سال‌های گذشته به آب داشتند امسال هیچ محصولی زراعتی به دست نیاوردند.

آنان تاکید می‌کنند فقر و بیکاری بیداد می‌کند و در صورت عدم توجه به این معضل و دوام خشک‌سالی بحران‌های جدی دامن مردم را خواهد گرفت.

با این حال، مسئولان ریاست زراعت هرات می‌گویند آنان برای جلوگیری از این معضل کمک‌های را برای حمایت از دهاقین روی دست گرفته‌اند.

این ریاست می‌گوید پخش و نشر تخم‌های اصلاح شده، فروش تراکتورها با قیمت ارزان برای دهاقین و بررسی زمین‌ها و علفچرها از جمله کارهای است که این اداره برای حمایت از دهاقین روی دست گرفته است.

مصرف بدون برداشت، تلاش امسال دهاقین فراه

منابع مردمی و مسئولان محلی در فراه می‌گویند در سال 1400 ولایت حاصل‌خیز فراه دچار عقب‌ماندگی جدی از ناحیه برداشت محصولات زراعتی بوده است.

ولایت فراه در سال دو نوبت برداشت حاصلات زراعتی دارد.

مولوی فیصل، رئیس زراعت فراه در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید: “فراه ولایت حاصل‌خیز است و هرساله بیشتر مردم این ولایت بدون اتکا به محصول بیرونی از زراعت شان مصارف زندگی شان را تامین می‌کردند.”

به گفته او امسال جریان تغییر کرده و خشک‌سالی باعث کاهش چشم‌گیری فرآورده‌های زراعتی این ولایت شد.

همچنین صداقت، یک تن از باشندگان ولسوالی قلعه‌کاه فراه می‌گوید: “ولسوالی‌های قلعه‌کاه و گلستان و چندین منطقه دیگر فراه دارای آب و هوایی خوب و حاصل خیز است اما امسال دهاقین این منطقه مصرف بدون بردشت کرده‌اند.”

به گفته او از گل‌خانه‌داری گرفته تا کشت گندم، جو و … در فراه در سال جاری هیچ مفادی برای دهقانان نداشته و در فصل برداشت همه زیان‌بار شده اند.

صداقت علاوه می‌کند “پدر و کاکای من کار شان زراعت اند، هرساله از این طریق مخارج زندگی شان را به دست می‌آورند اما اکنون که فصل برداشت تمامی فرآورده‌ها خاتمه یافته نگران زمستان پیش‌رو و تامین نیازمندی‌های خانواده‌های شان هستند.”

مسئولان ریاست زراعت فراه اطمینان می‌دهند که برای حمایت از دهاقین متضرر برنامه‌های جدی روی دست گرفته‌اند.

این ریاست پخش و نشر تخم‌های اصلاح شده، توزیع وسایل دهقانی و تلاش برای جذب حمایت موسسات برای همکاری با دهاقین را از برنامه‌های شان جهت حمایت از دهاقین گفته است.

خشک شدن چشمه‌های آب در غور؛ از محصولات للمی چیزی به دست نیامده است

ولایت غور در سال جاری با وجود کوهستانی بودن هم از خطر خشک‌سالی مبرا نبوده است.

در این ولایت فرآورده‌های زراعتی نظر به منطقه فرق داشته است.

ولسوالی‌های ساغر، پسابند و مناطق نزدیک به شهر فیروزکوه از هر لحاظ با خشک‌سالی بزرگ روبرو شده‌اند اما مناطق مانند لعل و سرجنگل و بخش‌های از ولسوالی دولتیار در کشت و زراعت آبی نسبتا خوب بوده است.

باشندگان ولسوالی‌های ساغر و پسابند به خبرگزاری وطن24 می‌گویند که در بعضی ساحات حتی چشمه‌های آب خشک شده است و مردم در پیدا کردن آب آشامیدنی با چالش روبرو‌اند.

آنان کشت و زراعت در این ساحات را ناچیز دانسته و می‌گویند در اوایل سال جاری بخش‌های محصولات مردم با سیل از بین برده شد و بخش دیگر هم از بی‌آبی سوخت.

سلطان رامش، از باشندگان ولسوالی ساغر غور به خبرگزاری وطن24 می‌گوید: “اوضاع نگران کننده است. مردم چیزی از زراعت به دست نیاوردند و به شدت نگران زمستان هستند.”

وی علاوه می‌کند ساغر در بین ولسوالی‌های غور سرسبزترین ولسوالی است اما امسال درختان مثمر و زمین‌های حاصل‌خیز این منطقه هم در حال از بین رفتن استند.

او می‌افزاید که مردم این منطقه در بین مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فعالان مدنی این ولایت هم بارها از آنچه فقر و بیکاری و نبود غلات در بین مردم این ولایت می‌گویند اعتراض کرده‌اند.

مسئولان زراعت غور در این رابطه حاضر به پاسخ‌گویی نشدند.

با این وجود یک مقام پیشین این اداره به شرط حفظ هویتش گفت که 70 فیصد در محصولات للمی و بالایی 40 فیصد در محصولات آبی ولایت غور از خشک‌سالی آسیب دیده است.

از برنامه‌های حمایتی اداره زراعت غور برای دهاقین هم چیزی به دست نیامده است.

ولایت بادغیس با کاهش 95 درصدی محصولات زراعتی مواجه بوده است

کشاورزان بادغیس در سال جاری بنابر خشکسالی شدید محصول آنچنانی از زمین‌های مزروعی شان برنداشته و اکنون به کمبود مواد و غله‌ برای مصرف و مخارج روزمره زنده‎گی مقابل هستند.

مسئولان ریاست زراعت این ولایت می‌گویند محصولات زراعتی در بادغیس طی سال روان خورشیدی، 95 درصد کاهش داشته است.

این گفته را مولوی محی الدین بشری، سرپرست ریاست زراعت این ولایت در صحبت با خبرگزاری وطن24 بیان کرده است.

در عین حال، این ریاست افزوده که برای حمایت از دهاقین برای فصل‌های پیش‌رو برنامه‌های منظمی روی دست گرفته است.

توزیع تخم‎های اصلاح شده، ایجاد سردخانه، گسترش کشت زعفران و تهیه باغ‌ها از برنامه های است که اداره زراعت برای حمایت از کشاورزان بادغیس درپیش گرفته است.

ولایت بادغیس علاوه بر محصولات خوب غلات، مشهورترین پسته‌لیق را در سطح افغانستان دارد.

این محصول هم در سال جاری کاهش زیادی نسبت به سال‌های گذشته در پی داشته است.

فعالان بادغیس هم می‌گویند چالش‌های کمبود آب، مهاجرت در میانه‌ی سال جاری به دلیل تشدید گرفتن دامنه جنگ بین حکومت فعلی و قبلی را هم از مسایلی می‌دانند که باعث شده مردم زراعت شان را کنار گذشته و جان شان را نجات دهند.

این گزارش در حالی وضعیت اسف‌بار ناشی از خشک‌سالی را در غرب افغانستان نشان می‌دهد که در حال حاضر مواد غذایی در این ولایت‌ها، نسبتا قیمت بلند دارد.

همچنین بیکاری و نبود منابع برای به دست آوردن پول هم در حال حاضر برای مردم نگرانی را چند برابر کرده است.

با این حال، از وضعیت خطرناک گرسنگی و فقر در افغانستان نهادهای حقوق بشری به طور مکرر هشدار داده‌اند.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و “برنامه جهانی غذا” با هشدار نسبت به کمبودهای بودجه برای افغانستان، بر اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای برآوردن اساسی‌ترین نیازهای بشردوستانه در این کشور تأکید کرده‌اند، زیرا “افغان ها با زمستانی بدون شغل و پول نقد مواجه هستند.”

نویسنده گزارش: عبدالله اخلاقی

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.