نشست افغانستان، روسیه و امریکا در مورد آغاز مذاکرات بین الافغانی

نمایندگان افغانستان، روسیه و امریکا بر آغاز هرچه زودتر روند مذاکرات بین‌الافغانی تاکید کرده‌اند.

این نشست که شام گذشته (26 جوزا) از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شده، حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، ضمیر کابلوف و زلمی خلیلزاد نمایندگان خاص روسیه و امریکا برای افغانستان حضور داشته‌اند.

وزارت خارجه با نشر اعلامیه مشترک این نشست گفته که سه کشور تعهد قوی خود را یک بار دیگر برای حمایت از روند صلح با مالکیت افغانها و با حفظ دست آوردهای 19 سال اخیر، تکرار کردند.

در اعلامیه مشترک این نشست آمده که دولت‌های روسیه و امریکا از تعهد دولت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان به عنوان یک اقدام ضروری برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی استقبال می‌کنند.

آنان، از طالبان می‌خواهند که در معامله متقابل با دولت افغانستان برای رهایی تمامی زندانیانی مربوط به دولت، به تعهدات خود در توافقنامه دوحه عمل کنند.

در این اعلامیه با توجه به تشخیص اهمیت ایجاد اطمینان از یک فضای مثبت برای مذاکرات پیش رو، از طالبان خواسته شده که سطح خشونت‌ها را به منظور اعتماد سازی به گونه چشمگیر کاهش دهند.

اعلامیه تاکید کرده که دولت افغانستان با توجه به نگرانی‌های امنیتی، میزان کاهش خشونت‌ها را بر بنیاد یک میکانیزم مشخص نظارت می‌کند تا مطئین شود که مسوولیت پذیری دوجانبه در روند صلح به سمت مثبت به پیش می‌رود.

سه جانب، از آمادگی دو طرف برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی استقبال کرده و تاکیده کرده اند، “مذاکرات ابتدایی بین تیم‌های تخنیکی دوطرف هرچه زودتر آغاز شود تا توافق روی آجندای مذاکرات و قدم بعدی مذاکره صورت گیرد.”

دراین نشست، سه طرف ابراز امیدواری کرده اند که دولت افغانستان و طالبان در ابتدای مذاکرات به یک آتش‌بس دایمی و جامع دست پیدا کنند.

در این نشست همچنین بر اهمیت همکاری های منطقوی و بین المللی در روند صلح افغانستان تاکید شده و سه کشور، تقویت این همکاری‌ها را کلید موفقیت روند صلح افغانستان دانسته‌اند.

در اعلامیه آمده که طرف‌ها توافق کرده اند که نشست‌های سه جانبه برای بررسی روند مذاکرات بین‌الافغانی ادامه داشته باشد و زمان و مکان نشست بعدی از مجاری دیپلماتیک تعقیب شود.

این در حالی است که طالبان اخیراً بار دیگر خشونت‌ها را در افغانستان افزایش داده و دولت افغانستان هشدار داده که افزایش خشونت‎‌ها از سوی این گروه، روند صلح را با مشکل مواجه می‎سازد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.