مروری بر تاریخچه روز چهارم ژوئن؛ اسرائیل عامل نام‌گذاری روز جهانی کودکان قربانی خشونت

امروز (14 جوزا/ 4 June) برابر است با روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت می‌باشد که توسط سازمان ملل در سال 1982 بر اساس خشونت‌های رژیم اسرائیل بالای کودکان فلسطینی و لبنانی نام گذاری شده است.

روز جهانی کودکان قربانی خشونت که برای اعلام پای‌بندی سازمان ملل به حقوق کودکان هر ساله در (4 ژوئن) بزرگ داشت می‌شود، در سال ۱۹۸۲ و در پاسخ به خشونت‌های رژیم اسرائیل علیه شهروندان و به‌خصوص کودکان بی‌گناه لبنانی و فلسطینی به عنوان بخشی از ضدوخوردهای میان نظامیان و شبه‌نظامیان دو طرف مخاصمه، به جهانیان معرفی شد.

در ۶ ژوئن این سال، نیروهای نظامی ‌رژیم اشغالگر اسرائیل به ریاست جمهوری وقت؛ مناخیم بگین، در اقدامی‌ تلافی‌جویانه نسبت به ترور سفیر این رژیم در انگلستان توسط یک گروه شبه‌نظامی‌فلسطینی، به جنوب لبنان حمله کرده و شمار زیادی از ساکنان بی‌گناه این منطقه کشته و زخمی شدند.

در این حمله بالغ بر ۲۰ هزار شهروند لبنانی، فلسطینی و سوری کشته و بیش از ۳۰ هزار تن از غیرنظامیان زخمی‌ شدند.

یک‌چهارم این تعداد، یعنی ۵ هزار تن از کشته‌ها را، کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دادند.

این روز در حالی بزرگ‌داشت می‌شود که در حضور بیست ساله نیروهای غربی در افغانستان هم هزاران کودک کشته، زخمی و یا بی سرپرست شدند.

عمده‌ی این کودکان در حملات هوایی نیروهای آمریکایی همراه با خانواده‌های شان کشته و زخمی شدند. هم‌چنین در اثر استعمال بم‌های بزرگ نیروهای ناتو در کشور، هزاران کودک دچار مریضی‌های مختلف از جمله سرطان‌های پوست و استخوان شده و در برخی موارد فلج شده‌ و یا بینایی خود را از دست داده‌اند.

نزدیک به دو سال قبل و در آخرین روزهای حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان در اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در نزدیکی میدان هوایی کابل، 10 عضو یک خانواده از جمله هفت کودک را از بین بردند. رویداد که عاملان آن از سوی محکمه‌ی نظامی آمریکا مجرم شناخته نشدند.

به گزارش خبرگزاری وطن24 – واحد بین‌المللی، در این راستا، یونیسف گزارشی در مورد روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت به نشر رسانده است.

مدیر اجرایی یونیسف، آنتونی لینکن، در این گزارش به نشر رسیده، گفت: «در اغلب موارد آزار و خشونت علیه کودکان در سایه و به طور پنهانی اتفاق می‌افتد، بدون اینکه تشخیص داده شود، گزارش شود و بدتر از آن؛ در اغلب موارد پذیرفته شده است».

وی افزود: «همه ما مسئولیم کودکان نامریی را مریی کنیم. از دولت‌هایی که قوانینی را برای پیشگیری از خشونت وضع و اجرا می‌کنند گرفته تا شهروندانی که در مقابل مشاهده خشونت و آزار ساکت نمی‌مانند».

لینکن ادامه داد: خشونت علیه کودکان اشکال مختلفی دارد از جمله خشونت خانگی، آزار جنسی و اقدامات تنبیهی خشونت‌آمیز که بسیاری از این خشونت‌ها در زمان جنگ و درگیری رخ می‌دهند و می‌توانند آسیب‌های جسمی ‌و روحی شدیدی به کودک وارد کند.

مدیر اجرایی یونسیف تصریح کرد: «خشونت علیه کودکان به آسیب کودکان ختم نمی‌شود، بلکه اساس، کارآیی، رفاه و موفقیت یک جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بهای خشونت علیه کودکان را بپردازد».

این گزارش می‌افزاید: «راهکارهایی برای پیشگیری و مقابله با خشونت علیه کودکان وجود دارد. از جمله می‌توان به حمایت از والدین، خانواده‌ها و افرادی که مراقبین کودکان هستند، اشاره کرد. همچنین تقویت مهارت‌های کودک برای کمک به حمایت از خود در برابر خشونت، تغییر آشکار در عقاید و عرف‌های اجتماعی که طبق آنها خشونت و تبعیض پذیرفته شده‌اند و تقویت و اجرای سیاست‌هایی که از کودکان حمایت می‌کنند، از دیگر اقدامات پیشنهادی هستند».

یونیسف در اوائل سال 2013 میلادی نهضت «پایان دادن به خشونت علیه کودکان» را راه‌اندازی کرد.

این نهضت خواستار توجه عموم به مشکل خشونت علیه کودکان و حمایت و پیوستن به حرکت‌های اجتماعی برای مقابله با این معضل جهانی شده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.