فرهنگیان: حکومت برای احیای فرهنگ مطالعه تلاش کند

شماری از فروشندگان کتاب در شهر هرات از کم‌رونق شدن بازار کتاب فروشی ابراز نگرانی می‌کنند.

آنان می‌گویند که به دلیل تعطیلی برخی نهادهای آموزشی و تحصیلی، میزان مشتریان آنها نسبت به ماه‌های قبل اُفت داشته است.

از نظر آنان با شیوع ویروس کرونا در افغانستان، میزان فروش کتاب و طرفداران کتاب در هرات هر رزوه رو به کاهش بوده و در حال حاضر به پایین ترین سرحد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عبدالله مومنی، از کتاب فروشان سابقه‌دار هرات می‌گوید: «متاسفانه شیوع ویروس کرونا آغازگر اُفت بازار کتاب فروشان در هرات بوده است.»

از نظر آقای مومنی، این روند در یک و نیم سال گذشتته که کشور دچار تحولات سیاسی شد، روند صعودی در پیش گرفت و در حال حاضر میزان خریداران کتاب در شهر هرات کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

او که سال‌ها در بخش ترویج فرهنگ مطالعه در هرات فعالیت کرده این روند را نگران کننده می‌خواند اما می‌گوید با کاهش مالیات و برداشته شدن آن، می‌شود در وضعیت کتاب فروشان تغییرات آورد.

وی علاوه می‌کند که با وجود کاهش علاقه‌مندان به کتاب، بازهم جوانانی هستند که پیوسته در راستای مطالعه و ترویج آن تلاش می‌کنند.

به بیان وی، جوانان منطقه «جبرئیل و حاجی عباس» هرات بیشترین خرید کتاب را در روزهای که میزان خریداران کتاب به پایین‌ترین حد رسیده است، دارند و این برای آینده الهام‌بخش است.

او تاکید می‌کند که باید جوانان تلاش کنند با فراگیری مطالعه به چالش‌ها و سختی‌های این روزهای افغانستان فایق آیند.

با این حال، مسئولان محلی هرات تاکید می‌کنند که در تلاش اند یک مکانیزم مشخصی را برای رشد فرهنگ مطالعه در هرات روی دست بگیرند.

مولوی نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: «وضع مالیات و یا برخی قوانین دیگر با شرایط فعلی کشور یقینا برای کمک به رشد یک حرفه و شغل است.»

او می‌گوید که با این وجود تلاش می‌کند سهولت‌های بیشتری برای کتاب فروشان هرات فراهم کند و با همکاری مشترک زمینه رشد مطالعه را فراهم کند.

موج مهاجرت به خارج و تغییرات بنیادی در یک و نیم سال گذشته در کشور از عوامل اصلی کاهش مطالعه در کشور است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.