سازمان ملل در هفتادوهشتمین سالروز تاسیس‌اش خواستار اتحاد جهانی شد

هم‌زمان با افزایش روز افزون تنش‌های جهانی و درگیری‌های خونین در چند کشور، سازمان ملل خواستار اتحاد جهانی شده است. این سازمان روز گذشته در سالروز تاسیس این نهاد، این بیانیه را صادر کرده است.

آنتونیو گوترش، در این پیام گفته است: «منشور سازمان ملل متحد که ۷۸ سال پیش از امروز لازم‌الاجرا شد، ریشه در روح ما برای ازبین‌بردن اختلافات، ترمیم روابط و ایجاد صلح دارد. ما جهانی تقسیم‌شده‌ایم، ما می‌توانیم و باید ملت‌های متحد باشیم.»

به گزارش خبرگزاری وطن24، دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی خواهان اتحاد کشورهای جهان شده است که از جنگ روسیه و اوکراین بیش از دو سال می‌گذرد و این جنگ هنوز هم ادامه دارد؛ از دو هفته به این سو جنگ شدید میان اسرائیل و فلسطین نیز شدت گرفته است و دو هفته از پایان درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان می‌گذرد.

اما آگاهان روابط‌ بین‌الملل با اشاره به جنگ‌های جاری میان شماری از کشورها و نقض صریح حقوق بشر در بیش‌تر کشورها، می‌گویند که سازمان ملل در پیش‌برد اساسی‌ترین هدف‌هایش چون تأمین صلح، تأمین حقوق بشر و جلوگیری از جنگ ناکام بوده و سیاست‌های این سازمان متأثر از منافع کشورهای ابرقدرت است.

عبدالجبار اکبری، آگاه روابط بین‌الملل در گفتگو با سلام‌وطندار می‌گوید که سازمان ملل متحد تا کنون نتوانسته رکن اجرایی خود را درست عملی کرده و اعتبارش را حفظ هم می کرد که تنش بین کشورها نمی بود.

«مثال کشوری اقتصادی بزرگ یک کشور اقتصادی کوچک را نمی بلعید کشورها سلاح‌های سبک و ثقیله خود را بالای هم استعمال نمی کردند اما در این راستا این سازمان موفق نبوده؛ مثلن جنگ اسراییل فلسطین، سازمان ملل با یک اعلامیه همدردی می کند، تا کنون رکن اجرایوی خود را به کار ننداخته اند.»

سازمان ملل متحد در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۵، پس از جنگ جهانی دوم به منظور تأمین امنیت جهانی، جلوگیری از جنگ و تأمین حقوق بشر، ایجاد شده است.

توسط
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.