رهبران پیشین جهان خواستار وضع مالیات 25 میلیارد دالری بر تولیدکنندگان نفت جهانی شدند

جمعی از رهبران جهان و اقتصاددانان برجسته، خواستار وضع مالیات 25 میلیارد دالری بر درآمد کشورهای تولیدکننده نفت شدند تا از این طریق هزینه‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بر مردم فقیر و آسیب‌پذیر پرداخت شود.

خبرگزاری وطن24، گاردین گزارش داده که هفتاد نفر از رهبران ارشد و اقتصاددانان برجسته با امضای یک نامه، خواستار اجرایی‌شدن این اقدام پیش از نشست سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی در شهر دبی شده‌اند.

نشست سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی موسوم به «کوپ ۲۸» قرار است روز پنج‌شنبه هفته‌ی جاری به ریاست امارات متحده عربی در شهر دبی برگزار شود‌. در این نشست رهبران ۱۹۸ کشور و سازمان‌های ملی و بین‌المللی شرکت خواهند کرد.

این نامه به سلطان الجابر، مدیر اجرایی شرکت ملی نفت امارات متحده عربی و رییس منتخب نشست «کوپ ۲۸» و لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برازیل و رییس فعلی گروه ۲۰ ارسال شده است.

این نامه را دست‌کم ۲۵ نخست‌وزیر و رییس‌جمهور پیشین کشور‌ها، از جمله گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، هلن کلارک، نخست‌وزیر سابق نیوزلند، جویس باندا، رییس‌جمهور پیشین مالاوی، میشل باشله، رییس‌جمهور سابق شیلیا و بانکی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و شماری از اقتصاددانان برجسته امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این نامه گفته‌اند که چنین مالیاتی تنها بخش کوچکی از سودی است که کشورهای تولیدکننده‌ی نفت در سال‌های اخیر بدست آورده‌اند و می‌تواند کمکی باشد برای پر شدن صندوق «خسارت و آسیب‌ها» برای کشورهای فقیر و آسیب‌دیده از تأثیرات بحران اقلیمی جهان‌.

بنابر گزارش گاردین، در این نامه اشاره شده که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، درآمدهای نفتی قبل از همه‌گیری کرونا ۱.۵ تریلیون دالر در سال بود، اما در سال ۲۰۲۲ به رکورد چهار تریلیون دالری رسید.

جهان هنوز به ساز و کار مناسب جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی دست نیافته است.

این روند درحالی است که کشورهای فقیر که پایین‌ترین سهم در تغییرات اقلیمی را دارند به شدت آسیب ببینند و در برخی موارد منجر به مهاجرت گسترده مردم شود.

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.