رشد اقتصادی با استفاده از منابع نفتی؛ افتتاح انتقال گاز از شبرغان به مزارشریف به هزینه 609 میلیون افغانی

بعد از قرارداد استخراج نخستین چاه نفتی در ولایت سرپل حالا سرپرست وزارت معادن و پطرولیم از آغاز کار پروژه تمدید پاپ لاین گاز از شبرغان به فابریکه کود و برق مزارشریف به هزینه 609 میلیون افغانی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مسئولان محلی جوزجان عنوان کردند که کار انتقال گاز از شبرغان به فابریکه کود و برق مزارشریف به هزینه 609 میلیون افغانی تمدید شده است.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در مراسم افتتاح کار این پروژه گفت: «پایپلاین قبلی گاز این مسیر که بیشتر از ۵۰ سال قبل تاسیس شده بود که تقریبا از کار افتاده است و حال با تکمیل کار پروژه بزرگ ضمن بلند رفتن ظرفیت تولیدات فابریکه کود برق مزار شریف، افزایش ظرفیت تولید شیشه و ساخت گاز سی ان جی در مزار شریف هم استفاده خواهد شد».

وی بیان کرد با تکمیل این پروژه استفاده اقتصادی بزرگ و از ضایعات گاز هم جلوگیری می‌شود.

اختر محمد منصور، رئیس تصدی افغان‌گاز شبرغان هم گفت: این پروژه به هزینه ۶۰۹ میلیون افغانی از بودجه وزارت معادن و پترولیم تکمیل می‌شود.

به گفته او، طول این پایپ لاین ۹۴.۵ کیلومتر بوده که از خواجه گوگردک شبرغان الی فابریکه کود برق مزار شریف امتداد دارد و یکی از پروژه های مهم گاز به حساب می‌آید.

این در حالی است که روز گذشته هم سرپرست وزارت معادن و پطرولیم در مراسمی استخراج اولین چاه نفتی در ولایت سرپل را افتتاح کرده است.

با این حال، گفته شده کشورهای خارجی هم خواستار سرمایه گذاری در بخش‌ گاز و نفت افغانستان شده‌اند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.