خط آهن هرات – خواف و امیدها به رونق اقتصادی افغانستان

هم‌زمان با افتتاح نقل و انتقالات ریلی کالاها میان افغانستان و ایران از خط آهن هرات – خواف، آگاهان اقتصادی این‌گونه ابتکارات را به نفع آینده بهتر اقتصادی کشور می‌دانند.

سید جلال قادری، آگاه اقتصادی در هرات به خبرگزاری وطن24 گفت: «حمل و نقل کالاهای تجاری میان افغانستان و ایران از خط آهن هرات – خواف یک نیاز است که شروع آن به نفع اقتصاد کشور و انتقال ارزان کالاها به کشورهای دیگر است».

وی اضافه کرد که خط آهن هرات – خواف در واقع وصل کننده افغانستان به اروپا است و می‌تواند به توسعه و خودکفایی افغانستان منجر شود.

او چشم‌انداز آغاز این‌گونه پروژه‌ها را برای افغانستان درحال توسعه مهم و حیاتی خواند.

خط‌ آهن هرات – خواف، خط راه‌آهنی استاندارد است که افغانستان را از هرات در غرب کشور به بازارهای ایران و اروپا متصل می‌کند.

این راه‌آهن در چهار بخش که سه قطعه آن تا کنون تکمیل شده، و قطعه چهارم آن هم قرار است ساخته شود. دو بخش آن در خاک ایران و دو بخش در خاک افغانستان قرار دارد. از این مسیر ریلی به عنوان احیاگر جاده ابریشم ریلی یاد شده است.

اولین محموله تجاری به صورت آزمایشی در سال ۱۳۹۹ به وسیله قطار از ایران بارگیری و وارد خاک افغانستان در ایستگاه روزنک هرات شد.

در سال 1399 حسن روحانی و محمد اشرف غنی، روسای جمهور ایران و افغانستان، در مراسمی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد اولین خط آهن میان این دو کشور را افتتاح کردند. پروژه ساخت این خط آهن از ایران در سال ۱۳۸۶ و در خاک افغانستان در سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود. طول این خط آهن ۲۲۵ کیلومتر است.

اهمیت خط آهن هرات – خواف

این مسیر ریلی قطعه ای از مسیر راهگذر بین المللی شرق به غرب است و چین را از طریق ازبکستان، ‌افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل می‌کند و در کاهش هزینه‌های صادرات و باربری کالاهای چینی به اروپا نقش مهمی دارد. این مسیر ظرفیت حمل و نقل یک میلیون مسافر و حدود ۶ میلیون تن کالا را در سال دارد.

افتتاح روند انتقال کالا از خط آهن هرات – خواف

بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان ایستگاه روزنک مورد دستبرد قرار گرفت و برخی مسیرها در قطعه سوم این راه آهن آسیب دید.

با این حال در دو سال گذشته این مشکلات برطرف شده و قرار است امروز، سه‌شنبه (20 سرطان) روند انتقال کالا از این مسیر به صورت رسمی بین دو کشور افتتاح شود.

تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان افتتاح این روند را به نفع مردم افغانستان و اقتصاد نسبتا ضعیف کشور می‌دانند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.