ترامپ رفت و بایدن آمد؛ حالا سرنوشت صلح افغانستان چه می‌شود؟

بن بست پیش آمده در مذاکرات صلح افغانستان و شکست دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، نگرانی‌ها را در بین مردم نسبت به توقف گفتگوهای صلح، افزایش داده است.

دولت ترامپ با امضای توافق نامه صلح با گروه طالبان که منجر به آغاز گفتگوهای بین الافغانی و جلب حمایت‌های جهانی از این پروسه شد، حالا از قدرت اجرایی امریکا کنار رفته و با پیروزی جوبایدن رقیب دموکرات ترامپ، دست خوش چه تحولاتی خواهد شد؟

همچنین با تمام این زدوبند‌ها و نشستن دولت و طالبان روی میز مذاکرات هنوز سطح خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته و این روند بیشتر از گذشته از مردم افغانستان قربانی می‌گیرند گرچه این وسط نیروهای خارجی از دم تیغ طالبان کنار رفته و دیگر بالای شان حملات ندارند.

کار شناسان سیاسی با تحلیل اوضاع فعلی گفتگوهای صلح بین گروهای مذاکره کننده افغانستان در قطر می‌گویند جوبایدن از این گفتگوها حمایت خواهد کرد ولی این مهم است که دولت افغانستان با چه رویکردی حمایت دولت بایدن را جذب در این پروسه می‌کند.

داوود عرفان،کارشناس سیاسی می‌گوید : “برنامه ریزی‌های صلح که در زمان دولت ترامپ صورت گرفت با زدوبند‌های پشت پرده‌ای که در پی داشت باور ما را نسبت به آمدن صلح واقعی در کشور کم کرده بود.”

او می‌افزاید با کنار رفتن ترامپ، تهدیدات که در گفتگوهای صلح به وجود آمده بیشتر می‌تواند به نفع افغانستان باشد تا ضرر آن و بایدن این روند را ادامه خواهد داد.

آقای عرفان اضافه می‌کند همچنین با روی کار آمدن جوبایدن در امریکا، دیگر جایی برای امتیاز گیری طالبان باقی نمی‌ماند و سیاست معامله‌گیری که دولت ترامپ مبتنی بر ارزش‌های امریکایی با طالبان در پیش داشت، تمام خواهد شد.

وی اضافه می‌کند دولت بایدن دست آوردهای 18 ساله امریکا را در افغانستان حفظ خواهد کرد و در این میان چرخه‌ی جدید از سیاست امریکا در قبال افغانستان در پیش خواهد بود.

همچنین سید زبیر سیدی، آگاه امور صلح می‌گوید: ادامه گفتگوهای صلح افغانستان در گرو این است که سیاست مداران افغانستان با چه رویکردی از این پروسه پشتبانی می‌کنند و حمایت مردم و دولت جدید امریکا را برای بقای گفتگوها و تحقق صلح در کشور جذب می‌کنند.

او با اشاره به سیاست جوبایدن مبنی بر کنار آمدن با آی اس آی پاکستان که نقش کلیدی در تحقق صلح در افغانستان دارد علاوه می‌کند، توافق بایدن با پاکستان در گفتگوهای صلح کشور سرنوشت ساز است و مخالفت با سیاست پاکستان دریچه جدید از رایزنی‌ها را نسبت به این مساله به وجود خواهد آورد.

وی می‌افزاید همانطور که از گذشته آقای بایدن پیداست احتمال این مساله وجود دارد که با طالبان رویکردی متفاوت از ترامپ را در پیش بگیرد و “بال و پر” دادن به این گروه را متوقف کند. نتیجه این کار کاستن حمایت پاکستان از این گروه می‌شود و روزنه‌های تحقق صلح در کشور بیشتر از پیش می‌شود.

حالا با روی کار آمدن جوبایدن در امریکا، دولت افغانستان راه جدید در سیاست خارجی خود در پیش دارد؛ سیاست که به تحلیل اکثر کارشناسان امور به نفع دولت است و فشار را که دولت ترمپ مبنی بر توافق با طالبان روی آن آورده بود، کم خواهد کرد.

همچنین به قدرت رسیدن بایدن کار را برای طالبان که ادعای پیروزی بر نیروهای خارجی در افغانستان را بر سر دارند سخت‌تر ساخته و آرزوی شان که انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات بود را نقش بر آب کرده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.