تئاتر هرات با سابقه طولانی و هر روز در رکود؛ وقت شکوفایی فرا رسیده؟

شماری از فعالان هنری و هنرمندان تئاتر در هرات می‌گویند که امارت اسلامی در شرایط فعلی می‌تواند با حمایت از آنان در ایجاد فضای صلح و همدلی بیشتر در کشور گام‌های موثری بردارند.

فریدون فکوری، مدیر تئاتر هرات در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که شرایط فعلی افغانستان اقتضای همکاری معنی‌دار حکومت و هنرمندان را دارد.

به باور او، هنرمندان تئاتر هرات از گذشته تا کنون مورد بی‌مهری قرار گرفته و در حال حاضر به لحاظ اقتصادی در وضعیت نسبتا نامناسب قرار دارند.

مدیر تئاتر هرات تاکید می‌کند که به رغم وعده‌های مسئولان حکومت گذشته اما هیچ حمایت درخور توجهی از سینماگران و تئاترگران هرات صورت نگرفت و این هنر همچنان در حاشیه باقی ماند.

به بیان او مردم نیاز به روحیه‌دهی دارند و در حال حاضر نیاز جدی است تا برنامه‌های پر شور و تشویق کننده ساخته شود.

وی همه‌ی این‌ها را وابسته به حمایت معنی‌دار حکومت از هنرمندان دانسته و تاکید بر رشد این صنعت در کشور به دلیل نیازهای روزافزون کرد.

با این حال، به باور ناظران و آگاهان تئاتر در هرات اصلی‌ترین چالش از گذشته تا کنون نبود مکانیزم برای معرفی هنر افغانی به مردم بوده است.

در همین حال، غلام سخی غلامی، هنرمند تئاتر در هرات می‌گوید نشر و پخش‌ محتواهای خارجی در سایه‌ای نبود کنترول دولت باعث افزایش فاصله بین فرهنگ افغانی و مردم شده است.

او تاکید می‌کند هنر و تئاتر افغانستان برای مردم ناشناخته باقی مانده و در این زمینه شروع از هر مقطع زمانی موثر خواهد بود.

این در حالی است که با میان آمدن محدودیت‌های جدید در نشر سریال‌های خارجی نیاز حکومت راه‌های بدیل در نظر بگیرد و در شکوفا سازی سینمای اسلامی در کشور تلاش کند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.