بزرگداشت از سالروز انقلاب اسلامی ایران در هرات

در همایشی به مناسبت چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در هرات برگزار شده بود، تاکید همه سخنرانان روی اتحاد میان دو کشور اسلامی بود.

رحمت الله فیضان، معاون اداره ارتباط خارجه ولایت هرات در صحبت‌های خود گفت که روابط میان دو کشور در بهترین حالت ممکن به سر می‌برد و این روابط خوب رو به افزایش می‌باشد.

وی ایران و افغانستان را علاوه بر داشتن اشتراکات فراوان دیگر، دارای دشمن مشترک می‌داند که در سال‌های اخیر با تحریم‌های “ظالمانه”، بیشترین فشار را بر مردم آورده‌اند.

آقای فیضان به این باور است که در سال‌های اخیر دشمنان دو ملت تلاش زیادی برای اختلاف اندازی داشته‌اند اما موفق به دستیابی به خواسته های‌شان نشدند.

در همین حال مفتی عبدالغفار، رئیس دانشگاه هرات در سخنان خود از مردم و رهبران دو کشور خواست که روی اتحاد و همبستگی بیشتر کار کنند.

وی از مردم افغانستان خواست تا با الگوگیری از مردم ایران که حامی رهبران خود بوده‌اند، از رهبران نظامی و سیاسی خود پشتیبانی کنند تا افغانستان به پیشرفت و موفقیت برسد.

رئیس دانشگاه هرات همچنین خواهان این شد که همسایگان افغانستان برای رشد کشورمان تلاش و همکاری کنند.

این گفته‌ها در حالی است که در بخش‌های دیگری از صحبت‌ها به تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر جهان اسلام پرداخته شد.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل احمدی، رئیس شورای علمای شیعه ولایت هرات حس مقاومت گرایی مسلمانان بر علیه مستکبران و ظالمان را ناشی از این انقلاب دانست.

او گفت که روحیه و تلاش نیروهای مجاهد حماس در فلسطین، قابل ستودنی است و توانست که مشت محکمی بر پیکره استبداد وارد کند.

آقای احمدی با اشاره به عملیات جهادی طوفان الاقصی بر علیه رژیم موقت و باطل اسرائیل تاکید کرد که این مقاومت نگاه جهان را به باورهای اسلامی انداخت.

او اشاره داشت که از دیگر پیامدهای طوفان الاقصی افشا شدن چهره توحش و کودکش اسرائیل به کشورهای غیر مسلمان بود.

رئیس شورای علمای شیعه هرات علاوه کرد که حالا علاوه بر مسلمانان، شمار زیادی از مردم جهان در کشورهای اروپایی، آفریقایی و… به حقانیت مردم مظلوم فلسطین پی برده اند.

با این حال محمد صدیقی فر، سرکنسول ایران در هرات انقلاب اسلامی را حامی تمامی مظلومان و ستمدیدگان جهان معرفی کرد.

او رویکرد ایران در قبال افغانستان را دوستانه و برادرانه خواند که در راستای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و علمی کارهای زیادی در این راستا انجام شده است.

این دیپلمات ایران در افغانستان افزود که کنسولگری این کشور در یک سال گذشته بالغ بر 300 هزار ویزا برای مردم و صدها ویزای درمانی بدون مدرک برای بیماران صادر کرده است.

او علاوه بر این از همکاری‌های فراوان در بخش‌های صنعتی نام برد که به عنوان کارهای زیربنایی یاد می‌شود.

در این همایش شمار زیادی از علمای دینی، مقامات محلی، فعالان فرهنگی، بازرگانان و مردم حضور یافته بودند.

 

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.