باید دست از واردات برداریم و زراعت را توسعه دهیم

جیلانی فرهاد، سخنگوی ادارۀ محلی هرات به وطن24 گفت: جشن روز دهقان با حضور برخی مقام‌ها و مردم در ادارۀ زراعت این ولایت برگزار شد که در آن محصولات بی‌شمار زراعتی کشاورزان هم به نمایش گذاشته شده بود.

در این جشن عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت: برای خودکفایی اقتصادی در کشور و بی نیاز شدن از واردات، باید اقدامات بنیادی صورت بگیرد که رشد زراعت یکی از گام‌های مهم می‌تواند باشد.

به بیان وی، افغانستان کشوری با اقلیم و شرایط مناسب جوی است و فرآورده‌های زراعتی در آن به گونۀ بسیار خوبی پرورش می‌یابد.

او تاکید کرد که از اقدامات برای رشد زراعت، مدیریت درست منابع آبی و مکانیزه کردن زراعت و بهره گیری از سیستم‌های نوین آبیاری است.

آقای رحیمی اشاره کرد که با رشد زراعت باید جلوی مهاجرت مردم از روستاها به شهرها گرفته شود.

والی هرات همچنین از واردات گندم به افغانستان ابراز تأسف کرد و گفت که ظرفیت و شرایط مناسب برای توسعۀ ساحات زیر کشت و ارتقای کیفیت محصولات زراعتی در کشور وجود دارد و باید در این راستا تلاش زیادی شود.

در مراسم روز دهقان رئیس زراعت هرات هم گفت: سال گذشته برای زراعت این ولایت یک میلیارد افغانی سرمایه گذاری صورت گرفته است.

این سرمایه گذاری شامل ساخت کانال‌ها، جلوگیری از صحرایی گرایی، مصئون سازی مالداری، توزیع دستگاه‌های زراعتی، توزیع تخم و کود اصلاح شدۀ بذری و جلوگیری از شیوع آفات زراعتی و نباتی بوده است.

امسال با اجرای برنامه‌های ویژۀ فرهنگی و هنری از روز دهقان در هرات تجلیل شد.

در مراسم روز دهقان از کشاورزان برتر و مبتکر هرات قدردانی صورت گرفت.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.