امام هادی به روایت اهل سنت و شیعه/تلاش امام برای تربیت نیروی علمی در جامعه

امروز یکشنبه پانزدهم ذی‌الحجه مصادف است با ولادت با سعادت حضرت امام علی‌النقی (علیه‌السلام) که از این روز در اکثر نقاط دنیا به صورت با شکوهی تجلیل به عمل می‌آید.

امام علی‌النقی ملقب به امام هادی علیه‌السلام دهمین رهبر و پیشوای شیعیان می‌باشد که نیمة ذی الحجه سال 212 ق در نزدیکی شهر مدینه چشم به جهان گشوده است.

آن حضرت در زمان امامت شان با وجود تهدیدات و قیودات شدید بر خانه‌ای شان، توانست خدماتی شایان علمی، فرهنگی و اجتماعی از خود به جا بگذارد.

در این‌جا به بعضی خصوصیات و تلاش‌های علمی آن حضرت از زبان علمای مطرح اهل سنت و تشیع اشاره می‌کنیم:

مبارزه با انحرافات

غالیان کسانی بودند که بر مبنایی نادرست، امامان معصوم علیه السلام را تا مقام خدایی بالا می بردند. امام هادی علیه السلام همانند امامان قبلی موضع خویش را در قبال آنان روشن می ساخت و آنان را از گروه شیعه نمی دانست و حتی در نامه‌های مختلف، غالیان را افرادی مشرک و کافر معرفی می فرمود و بیزاری خویش را از آنان به صورت آشکار اعلام می کرد.

گروه دیگری از منحرفان، صوفیان بودند که معمولاً با کناره گیری از دنیا، به شکل ریاکارانه در مقابل امام هادی علیه السلام می ایستادند. امام هادی علیه السلام شیعیان را از نزدیک شدن و هم نشینی با آنان و ورود به جلسه هایشان به شدت برحذر می داشت و آنان را هم نشینان شیطان و نابود کنند‌ای پایه‌های دین و پیروان این گروه را نادانان می دانست و کسانی را که به آنها گرایش پیدا می کردند، احمق معرفی می فرمود.

تربیت نیرو و افراد شایسته

یکی از اقدامات و فعالیت‌های ائمه علیه السلام پرورش شاگردان و افراد شایسته بوده است. امام هادی علیه السلام نیز با توجه به پراکندگی شیعیان در مناطق مختلف و وجود شبهات و انحرافات، نیروهایی را که استعدادهای لازم را داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیش برد اهداف اسلامی تربیت می فرمودند.

این افراد افزون بر راویانی هستند که سخنان و روایات امام هادی علیه السلام را نقل می نمودند. برخی از این افراد همان کسانی هستند که وکالت آن حضرت را عهده دار بودند. برجسته ترین این افراد عبارتند از:

عبدالعظیم حسنی (ره)، که مرقد وی در شهر ری می باشد و از یاران امام عسکری علیه السلام بوده است.

حسن بن راشد، مشهور به ابوعلی و وکیل امام هادی علیه السلام بوده است.

عثمان بن سعید عمری، که از یازده سالگی در محضر امام هادی علیه السلام بود و بعدها یکی از نایبان خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده است.

شخصیت امام هادی از زبان علمای اهل سنت

با مراجعه به کتاب‌های تاریخی و ترجمه‌ها و رجال اهل سنت پی‌می‌بریم که حضرت هادی (علیه السلام) از مقام و منزلت و احترام ویژه‌ای نزد آنان برخوردار بوده‌است. اینک به برخی از کلمات اشاره می‌کنیم:

  • ابوعثمان عمرو بن بحر بن جاحظ (ت: ۲۵۰ ه.ق)؛ او بعد از ستایش از ده نفر از امامان که از آن جمله امام هادی (علیه السلام) است می‌گوید: “هر یک از آنان، عالم، زاهد، ناسک، شجاع، جواد، طاهر و تزکیه کننده‌اند… این سلسله جلیل القدر برای هیچ خانه‌ای از خانواده‌های عرب و نه از خانواده‌های عجم اتفاق نیفتاده است.”
  • ابن حجر هیثمی، از علمای مطرح اهل سنت می‌گوید: “… و کان وارث ابیه علماً و سخاء… او وارث علم و سخاوت پدرش بود.”

با وجود محدودیت‌ها از سوی حکومت وقت بر علیه امام هادی (ع) اما آن حضرت در بین عموم دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان شناخته شده و معروف است.

این رویکرد نشان دهنده قوت علمی و شخصیت متواضع حضرت هادی می‌باشد و در حقیقت دلالت بر مقاومت و ایستادگی آن حضرت و مبارزه منظم علمی شان با جهل و خرافات است.

امام بعد از پدر شان به مدت 33 سال رهبری و امامت شیعیان را بر عهده داشته است.

تولد آن حضرت در سراسر جهان با برنامه‌های مختلفی تجلیل می‌شود.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.