امام باقر (ع) آغازگر نهضت علمی و تربیت یافته مکتب پیامبر اسلام می‌باشد

در آستانه شهادت امام محمد باقر (علیه‌السلام) علمای دین در هرات می‌گویند امام باقر (ع) ادامه دهنده راه حضرت پیامبر (ص)، ترویج دهنده علوم روز و از پایه‌گذاران مکتب و نهضت علمی در زمان خود بوده است.

به گفته آنان تحقیق درباره شخصیت امام محمد باقر (ع) و جایگاه علمی آن حضرت، برای عموم مسلمانان در شرایط فعلی یک نیاز جدی است.

مولوی سید منیر منور، یک تن از علمای دین در هرات به خبرگزاری وطن24 می‌گوید: حضرت امام باقر (ع) از علما و دانشمندان سرشناس، مورد توافق تمام مسلمانان و از ترویج دهنده‌گان علم در زمان خودش بوده است.

به گفته منور، علما و مفسران مطرح اهل سنت از جمله امام فخرالدین رازی (رض) و دیگران در مورد کرامت و عظمت علمی امام باقر (ع) سخن به میان آورده و در توصیف آن حضرت نوشته‌اند.

او این رویکرد در بین علمای اهل سنت نسبت به حضرت امام باقر (ع) را نشانه‌ی بزرگی و درجه‌ی علمی آن حضرت می‌داند.

وی علاوه می‌کند “امام باقر ادامه دهنده مسیرپیامبر اسلام (ص) است؛ همان‌طور که سوره‌ی کوثر در شان فرزندان حضرت پیامبر نازل شده و در حقیقت سندی بر لغو طعنه‌های دشمنان آن حضرت مبنی بر بی‌فرزندی پیامبر به شمار می‌رود.”

او تاکید می‌کند اسلام با چنین شخصیت‌‌های به سرمنزلِ رشد و شکوفایی رسیده است.

از جانبی هم حجت‌الاسلام توکلی، امام باقر را شکافنده علم و ترویج دهنده علوم روز در زمان خودش می‌دانست.

کلمه “باقر” که امام محمد به آن مشهور است به معنی “شکافنده علوم” است.

به بیان وی این تلاش امام باقر بود که زمینه رشد علوم در زمان امام صادق(ع)  مهیا شد و آن حضرت توانست مکاتبی بزرگ و شاگردان زیادی را به جامعه تحویل دهند.

او می‌افزاید همچنین محدودیت دستگاه حکومتی وقت نسبت به تلاش امام باقر یک مانع جدی بر سر راه فعالیت علمی و فرهنگی آن حضرت به شمار می‌رفت اما با تمام این محدودیت‌ها بازهم آن حضرت توانست علوم روز را به صورت تحقیقی – معرفتی به مردم تحویل دهد.

حضرت محمد باقر علیه السلام در سال 57  هجری در «مدینه» چشم به جهان گشود. نامش محمد و کنیه اش ابوجعفر می‌باشد و بسیاری از القاب وی اشاره به مقام علمی و معنوی ایشان دارد.

آن حضرت بعد از یک عمر تلاش، در چنین روزی به شهادت رسیده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.