احیای خط کهن ابریشم راه را برای بازیگری فعال افغانستان در معادلات اقتصادی منطقه باز می‌کند

فعالان رسانه‌ای در هرات اقدام افغانستان و ایران در راستای توسعه ریلی را گامی در جهت رشد اقتصادی افغانستان و احیای «راه کهن ابریشم» عنوان می‌کنند.

مسیری که منجر به وصل افغانستان، ایران و چین می‌شود و بر بالندگی و رشد اقتصادی افغانستان تاثیر جدی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری وطن24، یحیی فولادی، از فعالان سابقه‌دار رسانه‌ای در هرات اهمیت این طرح را برای رشد اقتصاد افغانستان تاثیرگذار خوانده و می‌گوید: «افغانستان می‌تواند در احیای خط کهن ابریشم نقش مهمی بازی کند و از این رهگذر نقش فعالی در مسایل اقتصادی منطقه بازی کند».

از نظر آقای فولادی، حمایت از طرح توسعه ریلی راه ابریشم کهن که کشورهای چین و ایران هم به دنبال آن هستند، راه را برای بازیگری فعال افغانستان محیا کرده و این روند حضور افغانستان را به عنوان یک طرف مهم در معادلات اقتصادی منطقه باز می‌کند.

از جانبی‌هم، افغانستان با استفاده از ظرفیت‌های چین و ایران و علاقه‌مندی آنان به احیای این مسیر می‌تواند زمینه حضور پررنگ کالاهای افغانستان را در بازارهای جهانی فراهم کند.

به باور آقای فولادی، خوبی این پروسه درجایی است که مفاد بی‌شماری برای افغانستان دارد؛ از جمله افزایش انتقال کالا از خاک افغانستان، فروش مواد قیمتی و معدنی کشور در بازارهای نزدیک منطقه و مهم‌تر از همه، خودکفایی افغانستان در عرصه اقتصاد بدون اتکا به کمک‌های خارجی.

از نظر این فعال رسانه‌ای، اتکای افغانستان به کمک‌های خارجی و تزریق پول از سوی کشورها راه حل دایمی اقتصاد افغانستان نیست بلکه تنها راه نجات از این گیرودار، حمایت از طرح‌های توسعه‌ا‌ی، همکاری با شرکایی قابل اعتماد منطقه‌ و تلاش برای احیای خط کهن ابریشم است.

وی ادامه می‌دهد که در حال حاضر افغانستان می‌تواند وارد معامله‌ با کشورهای ایران و چین شده و بدون متحمل شدن هزینه بالا، زمینه توسعه ریلی را فراهم کند.

دور روز قبل، مولوی بخت‌الرحمن شرافت، رئیس اداره خط آهن افغانستان در سفری به ایران با مقامات این کشور دیدار کرده و بر تداوم همکاری ریلی تاکید کرده است.

آقای شرافت با مسئولان شرکت‌های ایرانی که در پروژه خط آهن هرات – خواف فعالیت کرده نیز گفتگو کرده است.

تکمیل پروژه خط آهن هرات – خواف یا مسیر ابریشم کهن مزایای بی‌شماری برای افغانستان دارد.

اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران، همچنین اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا) و کریدور بین المللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا) و همچنین اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) از جمله ابعاد و مزایای بین‌اللملی برای افغانستان می‌باشد.

در حال حاضر یک فاز خط آهن هرات – خواف در خاک ایران و دو فاز دیگر در خاک افغانستان به بهر‌ه‌برداری رسیده است.

فاز چهارم این مسیر در هرات تا کنون تکمیل نشده است.

انتقال کالا نیز از طریق خط آهن هرات – خواف آغاز شده است.

بیشتر در صوت:

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.