آگاهان حقوقی و سیاسی در هرات: حکم دادگاه لاهه نمی‌تواند مانع محکمی برای توقف جنایت صهیونست‌ها باشد

حقوق‌ دانان و آگاهان سیاسی در هرات رای اخیر دادگاه لاهه در برابر جنایات رژیم اسرائیل را آغاز مناسب برای بیداری وجدان‌های خفته دانسته اما تاکید کردند که حکم این دادگاه بدون ضمانت اجرایی و یا حکم قاطع در مورد نسل‌کشی، تاثیری بر بازداشتن اسرائیل از ادامه جنایات ندارد.

محمد رفیق شهیر، آگاه سیاسی و رئیس شورای مختصصان هرات در گفتگو با خبرگزاری وطن24 گفت: «اقدام آفریقای جنوبی برای طرح شکایت علیه اسرائیل یک حرکت ارزشمندانه بود و تا حدودی هم توانست اقدانات ضد بشری را اسرائیل را محکوم کند.»

آقای شهیر افزود که آنچه که از دادگاه لاهه انتظار می‌رفت اما انجام نشد و عملا هیچ حکمی صریح و قاطعی نسبت به بازداشتن اسرائیل از حملات خصمانه، صادر نشده است. نگرانی از اقدامات اسرائیل در قالب توصیه به این کشور نمی‌تواند منجر به توقف نسل‌کشی در غزه شود.

قتل عام 25 هزار نفر در غزه مدرکی مناسبی برای به دادگاه کشاندن اسرائیل است. حکم دادگاه لاهه در حال حاضر توان جلوگیری از جنایت اسرائیل در نواز غره را ندارد.

با این حال، از نظر آقای شهیر، حرکت آفریقای جنوبی برای درج شکایت از آفریقای جنوبی باعث شکسته شدن ژست اخلاق‌مداری اسرائیل شد و خیلی از کشورها که به نحوی با این کشور همسو بودند، مهر تائید بر توصیه‌های دادگاه لاهه زدند.

از نظر وی، کشورهای همسو با اسرائیل از جمله کشورهای اروپایی به دلیل فشارهای مردمی مجبور به صدور بیانیه و حمایت از توصیه‌های دادگاه لاهه در برابر جنایت رژیم اسرائیل شدند که این حرکت نشان می‌دهد سطح خشونت در غزه چه قدر بالا است.

چند روز قبل دادگاه لاهه اعلام کرد که اسرائیل باید از اقدامات نسل‌کشی خود در غزه جلوگیری کند و اجازه دهد تا کمک‌های بشردوستانه وارد این منطقه شود.

جنگی که از تاریخ ۷ اکتبر آغاز شده است و  بر اساس گزارش‌ها تا کنون منجر به کشته شدن بیش از ۲۶ هزار فلسطینی شده است.

حدود ۷۰ درصد از این افراد زنان و کودکان فلسطینی بوده‌اند. اکثر کشورها به این حکم واکنش نشان داده و خواستار پایان جنایت‌ها در غزه شدند.

وزارت امور خراجه آفریقای جنوبی که پرونده مربوط به اتهام نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد در رابطه با حکم صادر شده گفت: امروز یک پیروزی قاطعانه برای حاکمیت قانون بوده و نقطه عطفی در زمینه درخواست برقراری عدالت برای مردم فلسطین است.

وزارت امور خارجه فرانسه بر لزوم اهمیت «رعایت دقیق قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جانب اسرائیل» تاکید کرده و از درخواست دیوان بین المللی دادگستری برای آزادی فوری و بدون قید و شرط اسرای صهیونیستی استقبال کرده است.

اتحادیه اروپا نیز گفته که احکام دیوان بین‌المللی دادگستری برای طرفین الزام آور بوده و آنها باید از حکم صادر شده تبعیت کنند. اتحادیه اروپا انتظار اجرای کامل، فوری و موثر احکام صادر شده را دارد.

 

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.