آمریکا عامل شرارت در جهان است/کشورها به امور داخلی افغانستان مداخله نکنند

مردم و مسئولان حکومتی در غرب کشور در سالروز گرامی‌داشت از نهم سنبله، خروج مفتضحانه آخرین سرباز آمریکایی از کشور، آمریکا را عامل شرارت در جهان خوانده و از کشورهای جهان خواستار عدم مداخه در امور داخلی افغانستان شدند.

روز گذشته ولایت‌های هرات، فراه، بادغیس و غور در غرب کشور شاهد برگزاری محافل و برنامه‌های مختلف به مناسبت فرار آمریکا از افغانستان بودند.

عمده‌ای بحث و محور اصلی سخنرانی‌ها در این محافل، توصیه به اتحاد، برادری و از همه‌ مهم‌تر، بررسی کارنامه بیست سال حضور ناکام نظامی آمریکا در افغانستان بود.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی نعیم‌الحق حقانی، رئیس اداره فرهنگ هرات از آمریکا به عنوان عامل شرارت یاد کرده و گفت: ” اگر امریکایی‌ها صد سال دیگر هم در کشور حضور می‌داشتند به هدف بازسازی در این کشور نیامده بودند و برای مردم خدمت نمی‌کردند.”

او از مردم افغانستان چه در گذشته و چه حال به عنوان مجاهدین دفاع از ارزش‌های اسلامی یاد کردند.

در سوی دیگر، مفتی لطف الله حکیمی، سر مفتش وزارت دفاع حکومت سرپرست که در هرات سخنرانی می‌کرد، گفت: امارت اسلامی تا آخرین توان در تلاش برای خدمت به مردم است و از چالش‌ها به زودترین فرصت عبور خواهیم کرد.

همچنین، سخنرانان در ولایت بادغیس، فراه و غور هم بر اتحاد و برادری بیشتر بین مردم تاکید کرده و نفاق در هر بخشی را عامل بدبختی ملت عنوان کرده‌اند.

در محفل‌های جداگانه‌ای که در این سه ولایت برگزار شده بودند، مقامات محلی خواستار تعامل سازنده جهان با افغانستان شده و از مداخله برخی کشورها در امور داخلی کشور انتقاد کردند.

از جانبی‌هم، کارشناسان و فرهنگیان در غرب کشور به رغم چالش‌های موجود، نهم سنبله را روزی نسبتا با اهمیت برای مردم افغانستان عنوان کردند.

ولی‌شاه بهره، فعال فرهنگی در هرات در صحبت‌های که به مناسبت خروج نیروهای اشغالگر از کشور انجام داد، گفت: وقت آن رسیده تا مردم افغانستان بعد از شکست سه ابر قدرت جهانی، یک بار به معنی واقعی کلمه به اتحاد دست پیدا کنند و از چالش‌های امروزی عبور کنند.

او تاکید کرد که نباید افغان‌ها دست از اتحاد بکشند بلکه باید برای رسیدن به آینده روشن، راه‌های بیرون  رفت از چالش‌ را بررسی کنند.

مولوی صبغت‌الله مولوی زاده، مسئوول دارالعلوم عالی هرات و از چهره‌های با نفوذ این ولایت هم در سخنانی تاکید کرد که نباید زمینه‌ای هیچ اشغال دیگری در کشور فراهم شود و نظام فعلی هر روز نسبت به گذشته راه‌های مقبولیت را پیدا کند.

او خواهان تعامل سازنده حکومت و مردم در هر عرصه‌ای شد.

سال قبل نهم سنبله، آخرین سرباز آمریکایی شب هنگام میدان هوایی کابل را ترک کرد و به این ترتیب اشغال بیست ساله نظامی آمریکا و ناتو در کشور ختم شد.

با گذشت یک سال و به رغم افزایش چالش‌های اقتصادی و سیاسی در کشور، نبود نیروهای خارجی در افغانستان با استقبال مردم مواجه شده‌اند.

بیست سال حضور ناکام در افغانستان و به اوج رساندن فساد و بی‌بندوباری در کشور، حالا مردم حکومت بدون حضور آمریکا در کشور می‌خواهند.

نظام سیاسی که از متن مردم برخواسته باشد و زمینه آینده روشن را برای کشور فراهم کند.

این موضوع اصلی‌ترین خواسته‌ای مردم افغانستان است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.