قالین دست بافت هرات در سرازیری فراموشی است

حاجی عبدالله، رئیس صنف قالین فروشان دستی هرات به خبرگزاری وطن 24 گفت: قالین‌های ماشینی که از کشورهای خارجی وارد شده، بازار قالین‌های دستی را در داخل کشور با رکود مواجه کرده است.

وی بیان داشت قالین‌های دستی کشور یکی از بهترین قالین‌های دنیا محسوب می‌شوند که در بازارهای بین المللی دارای شهرت زیاد می‌باشند.

رئیس اتحادیه قالین فروشان دستی در هرات افزود یکی از کالاهایی که در چند سال گذشته نام افغانستان را در بازارهای جهانی بلند کرده، همین قالین‌های دست بافت بوده است.

آقای عبدالله اشاره کرد رکود قالین‌های دستی در بازارهای داخلی کشور روز به روز در حال افزایش بوده و این کار جای نگرانی دارد.

همچنین بشیراحمد یار زاده، یکی دیگر از قالین فروشان دست بافت در هرات می‌گوید: قالین‌های ماشینی که از کشورهای دیگر به بازارهای افغانستان به ویژه این ولایت سرازیر شده دیزاین‌ خوب و رنگ‌های زیبایی دارد اما از نگاه صحت برای انسان مضر است.

وی تأکید کرد استفاده دوام دار از قالین‌های ماشینی خارجی برای مصرف کنندگان می‌تواند از نگاه سلامتی، آنان را دچار مشکلات زیادی کنند.

او از شهروندان کشور می‌خواهد به جای قالین‌های ماشینی خارجی از قالین‌های دستی کشور استفاده کننده که می‌تواند تولیدات داخلی را بالا ببرد و هم زمینه اشتغال زایی در داخل افغانستان بیشتر ‌می‌شود.

فروشندگان قالین دست بافت هرات می‌گویند آن انتظاری را که از دولت داشتند، برآورده نشده است.

آنان تأکید می‌کنند که اگر دولت این صنعت و هنر دستی کشور را حمایت نکند، نمی‌توان به آینده آن چندان امیدوار بود.

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید: حمایت از تولیدات کالاهای داخلی به ویژه قالین‌های دستی یکی از اولویت‌های مهم حکومت بوده و همیشه مورد حمایت اداره محلی این ولایت می‌باشد.

او یادآوری کرد که در گذشته قالین‌های افغانستان به نام دیگر کشورها به بازارهای جهانی صادر می‌شد که حالا چنین کاری ناممکن شده است.

قالین دست بافت افغانستان از چند سال پیش در بازارهای جهانی و داخلی حرف اول را می‌زند اما حالا حتی بازارهای داخلی هم از فروشات مناسبی برخوردار نیستند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.