موسسات کمک‌رسان خارجی با ممانعت از بازگشت بیجاشدگان بادغیس، پول به جیب می‌زنند

با آنکه بارندگی‌های بهار امسال بادغیس را از خشکسالی نجات داده اما هنوز بیجاشدگان مناطق مختلف این ولایت در شهر قلعه نو و دیگر نقاط آواره هستند.

یکی از منابع محلی در بادغیس که نخواست نامی از او گرفته شود به خبرگزاری وطن24 گفت: بسیاری از بیجاشدگان این ولایت به دلیل خشکسالی سال گذشته به قلعه نو و دیگر نقاط سفر کرده بودند اما با وجود بارش‌های خوب در بهار امسال، هنوز به مناطق خود بر نگشته‌اند.

به بیان وی، کارمندان افغان برخی از موسسات کمک‌رسان خارجی در این موضوع مقصر هستند، چرا که با وعده‌های کمک بیشتر، بیجاشدگان را در سردرگمی قرار داده‌اند.

این منبع واضح کرد: “کارمندان موسسات برای آن که توجه خارجی‌ها را به فعالیت‌های خود جلب کرده و بودجه بیشتر از آنان دریافت کنند، باید کاری برای انجام داشته باشند و حضور بیجاشدگان هم بهانه خوبی است.”

آی آر سی، ان آر سی، موسسه یونیسف و ورلد ویژن از جمله موسساتی است که وی از آنها نام برده است.

منبع اشاره کرد که با توجه به بارش‌های خوب امسال، اگر بیجاشدگان به مناطق خود باز می‌گشتند، می‌توانستند امسال حاصلات خوبی از زمین‌های زراعتی خود برداشت کنند.

وی با ابراز تأسف افزود: تنها درصد کمی از دهقانان بادغیس، امسال می‌توانند از بارندگی‌ها استفاده مطلوب کنند.

اداره محلی بادغیس هم می‌گوید زمینه برای بازگشت بسیاری از بیجاشدگان به مناطق‌شان، زمینه فراهم شده است.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس گفته چندی پیش، جلسه‌ای با حضور مسئولان موسسات کمک‌رسان برپا شد و در آنجا بر بازگشت بیجاشدگان بسیاری از مناطق که در امنیت به سر می‌برند، تأکید شد.

خشکسالی و ناامنی، نزدیک به 20 هزار خانواده را در یک سال اخیر بیجا کرده است.

سخنگوی والی بادغیس تا حد توان خود به بیجاشدگان کمک می‌کند و در صورت اراده آنان برای بازگشت، زمینه را فراهم می‌کنند.

تلاش های وطن24 توانست تا نظر مسئولان موسسه ورلد ویژن و آی آر سی را در این زمینه به دست بیاورد.

لی لی ین، مسئول عمومی دفتر بین المللی ورلدویژن در افغانستان با ارسال یادداشتی به خبرگزاری وطن24 این ادعا را رد کرده و بیان داشت: “موسسه بین المللی ورلد ویژن با شفافیت کامل، همواره کمک‌های خویش را به مناطق اصلی (قریه جات) در ولایت بادغیس ارائه و توزیع نموده است.”

از سویی هم یوسف واثق، مسئول موسسه آی آر سی گفت: این موسسه هیچگاه در پی ممانعت برای بازگشت بیجاشدگان نبوده و نیست و تنها هدفش کمک‌رسانی به آنان است.

او ادامه داد که ممانعت بیجاشدگان برای بازگشت، مسئولیت حقوقی را در پی دارد و آی آر سی، در مورد بازگشت و یا ماندن این مردم در قلعه نو و دیگر نقاط چیزی نگفته است.

آقای واسق همچنین بیان کرد که او فقط از جانب موسسه آی آر سی صحبت می‌کند و از توصیه‌های دیگر موسسات برای بیجاشدگان اطلاعی ندارد.

او افزود که این موسسه برای بسیاری از خانواده‌های بیجاشده کمک‌رسانی کرده که کمک‌های آن مربوط به حالت‌های اضطراری می‌شد.

بادغیس سال گذشته خشکسالی گسترده‌ای را تجربه کرد.

کشاورزان و دام‌داران بسیاری به همین دلیل، خانه‌ و زمین‌های خود را ترک کردند و مواشی خود را هم به قیمت ارزان فروختند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.