ویژگی‌های منحصر حضرت زهرا (س) الگوی جامع برای نسل امروز

حضرت زهرا (س) به عنوان دُخت نبی مکرم اسلام و تربیت یافته مکتب رسالت و نبوت، دارای فضایل و سجایای بی‌شمار اخلاقی است.

یکی از ویژگی‌های آن حضرت، دانش و معرفت ایشان می‌باشد.آن حضرت از دانش و معرفت بالایی برخوردار بوده اند. حضرت زهرا (س) یکی از راویان حدیث و حاملان آن بوده است.

بهترین دلیل بر علم و دانش و معرفت حضرت فاطمه (س)، خطبه‌هایی بود که بعد از رحلت پدر بزرگوارش در جمع صحابه و در مسجد النبی و در خانه‌ی خود ایراد کرده است.

فضایل اخلاقی

دُخت نبی مکرم اسلام از فضایل اخلاقی زیادی برخوردار بود. کمالات اخلاقی مانند نجابت، مروّت، سخاوت، شجاعت، بخشش، جمال و اندام موزون، نرم خویی، سعه صدر، صبر و بردباری، مهربانی، متانت، عفّت و پاک دامنی، خویشتن داری، حق گویی، حفظ اسرار، وفای به عهد و پیمان، صداقت و راست گویی، ایثار، تقوا وعبودیت، صراحت لهجه و فصاحت کلام، قناعت پیشگی، ساده زیستی، مناعت طبع، دوری از تجمّل، غرور، حِرص، غیبت، تهمت، دروغ و… بخشی صفات و کمالات اخلاقی آن حضرت می باشد. ناگفنه نماند که این گونه صفات اخلاقی و کمالات معنوی را می‌توان فقط در بانوان آسمانی و ملکوتی یافت.

اولین ویژگی اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) ادب ایشان در برابر خداوند، حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع) و دیگر بزرگان اسلام است. حضرت فاطمه زهرا (س) در تمام معاشرت‌ها و امور زندگی ادب را رعایت می‌کردند و همین ویژگی بود که ایشان را الگوی زنان و مردان قرار می‌دهد.

آن حضرت به نیازمندان رسیدگی و به همسایه ها توجه داشتند. اگر ما انسان‌ها بتوانیم همین یک ویژگی را از حضرت فاطمه زهرا (س) به دست آوریم و آن را الگوی خود در زندگی قرار دهیم زندگی‌ مان به سمت‌وسوی دیگری پیش می‌رود و اخلاق‌محور می‌شود.

ایمان، خداشناسی و بندگی

یکی دیگر از فضایل و ویژگی‌های احلاقی حضرت زهرا، ایمان و خداشناسی آن حضرت بود. پیامبر (ص) می‌فرماید: خداوند دل و جوارح دخترم فاطمه (س) را عمیقاً سرشار از ایمان ساخته است و او همواره در اطاعت و فرمان برداری خداوند به سر می‌برد.

حضرت زهرا(س) فرزندانی را تربیت نمودند که هر کدام از آنها نقش‌های بی‌نظیری در اسلام داشتند و با ایفای نقش بی نظیر خود، درس عزّت و سربلندی، عشق و وفاداری، تقوا و عبودیت، صبر و شکیبائی، شجاعت و کرامت، جهاد و مبارزه، مهر و عاطفه، ایثار وگذشت، جان فشانی در راه خدا و اسلام، صلح و مدارا و… را از خود به یادگار گذاشتند و برای مسلمانان اسوه و الگو شدند.

جهاد و مبارزه پی‌گیر برای خدا

یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت زهرا (س) روحیه جهادی و مبارزه در راه خدا بود. حضرت زهرا (س) پس از ظهور اسلام در کنار پدر بزرگوارش در حالی که کودکی دو ساله بود، به مدت سه سال درمحاصره شِعب ابی طالب شرکت داشتند و انواع سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌های زندگی را با اخلاص تحمل نموند.

بعد از اینکه پیامبر اسلام (ص) به مدینه مهاجرت کردند، آن حضرت به همراه چند نفرا از بانوان مسلمان که سختی زیادی را هم متحمل شده بودند، در محله قبا به پدر ملحق شدند. در جنگ های بَدر، اُحد، أحزاب، خیبر، تبوک، فتح مکه و… همانند سایر بانوان مسلمان حضور داشت و نقش و وظیفه ی انسانی و اسلامی به جنگ جویان مسلمان و درمان آن‌ها و سایر خدمات را ایفاء نمود. در واقع حضرت زهرا (س) مربی و پرورش‌دهنده یک نسل پاک از پیامبر (ص) است و منجی عالم بشریت از دامن این بانو، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.