مسئولان هرات و مشهد بر روی تسهیل و تحکیم روابط اقتصادی به توافق رسیدند

مسئولان افغانستان و ایران در پنجمین نشست مشترک اقتصادی روی تسهیل در تجارت میان دو طرف و حمایت از تاجران و صنعت‌کاران توافق کردند.

مسئولان ایرانی هم‌چنین در این نشست تاکید کرده که افغانستان را در راستای رشد صنعت همکاری همه‌جانبه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات در پایان گفتگوهای مقامات ایران و افغانستان روز گذشته در کنفرانس خبری‌ای گفت: «جلسه با مسئولان ایرانی تاثیرگذار بود و روی موارد زیادی به توافق رسیدیم. دو کشور در راستای حل چالش‌های اقتصادی و رشد تجارت گام‌های ارزشمندی برخواهند داشت.»

از جانبی‌هم، ابوالفضل چمندی، معاون والی خراسان رضوی ایران در پایان گفتگوها با مسئولان و تاجران افغانستان گفت: «گفتگوها با تاکید بر رفع چالش‌های مشترک و برپایه‌ای منافع دوطرفه بوده است.»

به گفته او، بنابر توقف گفتگوها از دو سال و نیم به این طرف، برخی چالش‌های به میان آمده بود که در پنجمین نشست مشترک اقتصادی حل و فصل شده است.

وی ابراز خوش‌بینی کرد که تجارت و صنعت در افغانستان در حال رشد است و دو کشور ایران و افغانستان در این راستا می‌توانند گام‌های ارزشمندی بردارند.

با این حال، همواره یکی از خواسته‌های اساسی تاجران افغانستان فراهم بودن مواد خام در کشور بوده است.

نبود مواد خام در بیشتر موارد باعث شده بسیاری از صنعت کاران افغانستان نتوانند به صورت اساسی دست به سرمایه‌گذاری در کشور بزنند.

در نشست جدید میان مسئولان افغانستان و ایران اما این چالش نسبتا رفع شده است.

ابوالفضل چمندی، معاون والی مشهد تاکید کرد که ایران، افغانستان را در راستای رشد صنعت در بخش‌های مختلف از جمله فن‌آوری کمک می‌کند.

او گفت: «تجارت در هرات در حال رشد و ظرفیت شهرک صنعتی این ولایت بسیار بالاست؛ ایران در راستای پیشرفت صنعت و فراهم آوری فن‌آوری و دیگر مسایل با تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان همکار خواهند بود.»

این در حالی است که پنجمین نشست مشترک اقتصادی افغانستان و ایران به مدت دو روز در ولایت هرات برگزار شد.

این نشست قرار است دو جهته باشد، در بار اول مسئولان استان خراسان رضوی به هرات آمدند.

در نشست بعدی مسئولان ولایت هرات به مشهد خواهند رفت.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.